Häromdagen kom uppgifter om att Spotify köpt upp annons- och distributionsföretaget Megaphone, som tillhandahåller en rad podcasts på sin plattform. Priset rapporteras landa på runt två miljarder kronor, enligt The Verge. Spotify bekräftar köpet i ett pressmeddelande.
”Megaphone är en av världens mest innovativa annons- och publiceringsplattformar. Tillsammans kan vi hjälpa annonsörer och poddare att nå sin fulla potential”, skriver man bland annat.
Många spekulerar nu i om Spotify kan komma att separera podcasts från musiken och på så sätt höja priset i framtiden. Expressen påpekar att företaget skickat ut enkätundersökningar till sina kunder för att få reda på hur de ställer sig till ett sådant upplägg.
”På Spotify genomför vi rutinmässigt ett antal undersökningar för att förbättra vår användarupplevelse. Vissa av dem slutar med att bana vägen för vår bredare användarupplevelse och andra fungerar bara som viktiga lärdomar. Vi har inga nyheter att dela om framtida planer just nu”, skriver man dock i ett mejl till tidningen.
Det är fortfarande svårt att gissa vad en eventuell poddprenumeration kan kosta men enligt The Verge, som baserar siffrorna på undersökningen, kan det variera mellan 25 och 70 kronor. Nyligen gjorde man även en satsning genom att köpa loss den kontroversiella podcasten “The Joe Rogan Experience”, som bemötts av kritik sedan den högerextrema konspirationsteoretikern Alex Jones bjudits in.