Hur ska Spotify bemöta konkurrensen om lyssnarna?

Tidigare i vinter rapporterades det att Jay Z med ett investmentbolag skulle köpa upp företaget Aspiro där streamingtjänsten WiMP ingår, i syfte att konkurrera med exempelvis Spotify. För ett par veckor sedan slutfördes affären för 56 miljoner dollar och redan verkar det som att Shawn Carter med partners planerar en större marknadsföringskampanj, där han av allt att döma för draghjälp av musikbranschens största artister såsom Kanye West, Beyoncé, Rihanna, Diddy, Nicki Minaj med flera. Dessa artister har på sina sociala medier-konton ändrat banners och profilbilder och hashtaggat #TIDALforALL. Konkurrenter saknas knappast på marknaden för streamingtjänster av musik. Svenska Spotify har sedan flera år expanderat på flera marknader men dras med stora förluster. Även Beats Music från Apple har lanserats och lär bli en konkurrent att räka med för Tidal.

Senare på måndagen ska en presskonferens hållas där det enligt flera källor ska presenteras nyheter som innebär “början på ett nytt kapitel”. I ett officiellt uttalande meddelas följande:

“Join Shawn “JAY Z” Carter live on Monday, March 30th at 5 PM EST for a special announcement. We invite your platform to share a live stream of a special announcement and the beginning of a new chapter. Shawn “JAY Z” Carter will announce a commitment to a new direction for the music industry from both a creative and business perspective. We will be sharing the embed code for the live stream shortly and hope you will join us in this movement.”

Flera sajter rapporterar redan innan presskonferensen att tjänsten kommer att finnas tillgänglig för iOS och Android och ha följande profil:

“The first music streaming service that combines the best High Fidelity sound quality, High Definition music videos and expertly Curated Editorial.”
 
Se tweets nedan från en rad artister som står bakom nya Tidal:

tidal-tweets-alt
66d01cb38c4c785688070d02