Om ett träd faller i skogen men ingen ser det, har det då verkligen hänt? Vi vet inte. Vad vi däremot vet är att det är viktigt att synas, oavsett vad ditt företag sysslar med. Sökordsoptimering (SEO) kan hjälpa dig med det. God användning av SEO kan vara skillnaden mellan att bara dina familjemedlemmar läser dina texter och att du rankar högst upp på Google. För att lyckas komma ända dit behöver du emellertid lära dig mer om hur sökordsoptimering fungerar. Då råder vi dig att fortsätta läsa. I den här artikeln delar vi nämligen med oss av våra bästa SEO-tips som kan ta ditt företag till nästa nivå.
Så utnyttjar du sökoptimering för att gynna ditt företag
Om du driver ett företag har du säkert redan hört att det är viktigt med SEO, men vad är det egentligen? Det ska vi förklara i den här artikeln. Dessutom kommer vi att förklara varför det är så viktigt för ditt företag.
Den här texten är skriven i samarbete med sökmotoroptimering med Hjalmar & Company. De är specialister på SEO och har bidragit till att fylla den här artikeln med kunskap om det ämnet.
Vad är sökordsoptimering?
Förkortningen SEO står för ”Search Engine Optimization”. Översatt till svenska blir det sökordsoptimering. SEO är ett verktyg för marknadsföring på Google. Det är det som avgör vilka resultat som hamnar först när du gör en sökning på Google och ett annat först på sida 50.
Varför är SEO viktigt?
Sökordsoptimering kan vara en fråga om liv eller död för ett företag. För en god användning av SEO leda till att fler besöker din hemsida och köper dina tjänster eller produkter. God SEO leder dessutom till att du får högre trovärdighet hos dina kunder. Ett företag med dålig SEO kan däremot försvinna i mängden. I värsta fall kan det leda till att det går i konkurs.
Våra bästa SEO-tips
Nu när vi vet varför SEO är så viktigt ska vi dela med oss av några tips på hur du kan bli bättre på det. Dessa handlar bland annat om att hitta bra sökord och att du ska ha en hälsosam hemsida. Om allt det här låter krångligt kan du alltid anlita ett proffs.
Välj de bästa sökorden
Ta reda på vad dina potentiella kunder söker efter på Google när de letar efter liknande tjänster. Det kan du göra genom att analysera konkurrerande hemsidor. Det finns även nyckelordstjänster där du kan ange adresser och få resultat för hela innehållet. Ahrefs är ett exempel på en gratis nyckelordstjänst.
Snabba sidor
Visst är innehållet på ens hemsida viktigt, men det är också viktigt att se till att din hemsida och alla undersidor på den laddar snabbt.
Håll ditt innehåll uppdaterad
Du behöver också se till att hålla ditt innehåll uppdaterat. Annars har ju dina kunder ingen glädje av det. Eller i alla fall inte lika stor sådan. Om du lägger upp nytt material regelbundet så påverkar även det din rankning positivt.
Tänk på dina användare/kunder
Sikta på att alltid leverera högkvalitativt innehåll. Försök att leva dig in i vad dina kunder eller användare behöver. Kolla gärna vad dina konkurrenter gör och ansträng dig sedan för att göra något ännu bättre. Google har nämligen lärt sig att lyfta upp de riktigt bra sidorna. Att lägga lite extra tid på sin hemsida kan alltså löna sig i längden.
Länka mera
Länkar är en sak som skapar trovärdighet inom SEO. Om en annan hemsida länkar till dig ser Google det som en trovärdig sida och kommer att göra så att du syns bättre.
Anlita Hjalmar&Co för att sköta ert SEO
Det är oerhört tidskrävande att sätta sig in i allt som gäller för SEO. Därför kan det ibland vara en god idé att anlita ett SEO-företag, som Hjalmar&Co. På så sätt kan du lägga tid på annat, men ändå inte missa fördelarna som SEO kan föra med sig till ditt företag.