Music-tech-startup-bolaget Corite tillkännager idag ett partnerskap med HITCO, ett modernt independent musik- och underhållningsbolag, grundat av GRAMMY-vinnaren L.A. Reid och Charles Goldstuck.

Corite lanserades i oktober 2019 och är en plattform som möjliggör att fans aktivt kan backa sina favoritartister och dela intäkterna som musiken genererar genom streaming. Partnerskapet med HITCO blir startskottet till att lansera tjänsten på den amerikanska marknaden. Samarbetet innefattar bland annat ett scouting-program för nyetablerade artister.

HITCOs vice-ordförande och medgrundare L.A. Reid kommenterar:

– Corite har byggt en grund som möjliggör innovation. Fans har alltid investerat i artister. De har betalat för musik, biljetter, merch och memorabilia sedan branschen startade. Corite ger dem en möjlighet att aktivt backa artister och tillsammans belönas för framtida succéer. Det är revolutionerande.

– Ruled by artists, backed by fans. Vi bygger en värld som drivs av independent-artister, backade av sina fans, säger Mattias Tengblad, VD och medgrundare på Corite. Partnerskapet med HITCO betyder att vi kommer ha ett mycket erfaret och talangfullt team på plats i USA, redo att skala upp och skapa ett mer demokratiskt spelfält för artister.

Läs mer om Corite här.

Foto: Pressbild

66d01cb38c4c785688070d02