67a09c62031422de92044c12

Sverige-baserade Amuse har sedan sin lansering 2017 snabbt etablerat sig inom både den svenska och internationella musikindustrin. Med hundratusentals användare globalt är de nu världens femte största digitala musikdistributör sett till antal releaser per månad. Internationellt har bolaget varit grogrund för stjärnskott som Lil Nas X medan man i Sverige arbetar med merparten av den exploderande hiphop-scenen.

Nu lanserar Amuse en uppgraderad version av sin distributionstjänst, dedikerad till den växande mängden oberoende artister, kollektiv, managements och labels. Amuse Pro innehåller funktioner som royalty splits (som automatiskt fördelar streaming-inkomster till rätt personer) team-konton och uppsnabbade release-processer. Pro-användare kommer även kunna distribuera sin musik till sociala medier som Instagram och TikTok.

“Sedan vi lanserade Amuse 2017 har vi haft nöjet att arbeta med flertalet av Sveriges mest framgångsrika oberoende artister. Fler och fler lyckas nå till toppen på egen hand nuförtiden och då är behoven annorlunda. Det handlar mer om att få arbetet att fungera och mindre om att nå ut. Att ha en oberoende musikkarriär innebär dock fortfarande så många tidskrävande sysslor och ekonomiska hinder. Med Pro låter vi artister och deras team fokusera på kreativitet istället för de administrativa delarna av en musikkarriär”, säger Diego Farias, VD och medgrundare av Amuse, i ett pressmeddelande.

Under utvecklingen av Pro har Amuse arbetat med insikter från såväl sin egen användarbas som brittiska MIDiA Research som bekräftar att independent-sektorn växer i rekordtakt. Bara de globala intäkterna från direkt-distribuerad musik – det vill säga musik som med hjälp av tjänster som Amuse släpps direkt från oberoende artister utan mellanhänder som labels – nådde $821 miljoner 2019. Det representerar en ökning på 25% sedan 2018.

I Sverige, som ofta ses som ett föregångsland inom musikindustrin, är trenden extra tydlig. De senaste två åren har marknadsandelen för independent-releaser på Spotifys Sweden Top 50-lista gått spikrakt uppåt, från 1-5% till runt 25-35% med en peak på hela 38,8% i september 2019.

“Det är viktigt att komma ihåg att man som independent inte nödvändigtvis gör allt själv. De här artisterna ser till att omge sig med människor som kan förstärka och förverkliga deras vision. Jubel, Z.E:s Team Platina och Dree Lows Top Class är typiska exempel på hur de traditionella gränserna mellan label, management och PR-byrå suddats ut”, fortsätter Diego Farias.

Amuse Pro släpps som en öppen prenumerationstjänst för web, iOS och Android den 9:e mars 2020. Priset kommer att ligga på 79 SEK/månad eller 599 SEK/år.

Foto: Amuse

67a09b5308079e190f099af3

Av Özgür Kurtoǧlu.

”Daredevil: Born Again”, Disney+ (4 mars)

Sju år har gått sedan Marvel-serierna på Netflix alla avslutades och slussades över till Disney+ för förvaring. Ungefär lika lång tid har passerat i Marvel Cinematic Universe som Daredevil nu officiellt är en del av och förväntas att i princip omedelbart bli dess mest brutala och blodiga kapitel.

”Paradis City”, Prime Video (7 mars)

Alexander Abdallah gör för sin första roll sedan “Snabba Cash” i efterlängtade “Paradis City”. Baserad på Jens Lapidus bok spelar Julia Ragnarsson en SÄPO-agent i jakt på inrikesministern som kidnappats. Hon vänder sig till en f.d MMA-fighter som riskerar livstids fängelse med ett ultimatum: hjälp oss eller riskera att aldrig få träffa din dotter igen.

”The Righteous Gemstones” Säsong 4, Max (10 mars)

Danny McBrides fullkomligt absurda serie om en hejdlöst excentrisk TV-predikantfamilj har hyllats som en av de senaste årens absolut roligaste. Dessvärre tar ”Righteous Gemstones” slut med sin kommande fjärde säsong, men av de tre tidigare säsongerna att döma kommer även denna att vara minst sagt minnesvärd.

”Dope Thief”, Apple TV+ (14 mars)

Skapad av manusförfattaren för ”The Town”, ”The Batman”, ”Top Gun: Maverick”, och ”Bad Boys for Life”, med Brian Tyree Henry i huvudrollen som en (av två) vänner från Philadelphia som låtsas vara DEA-agenter för att råna ett hus. Allt går, som väntat, väldigt fel, och konsekvenserna blir hyfsat dramatiska.

”The Studio”, Apple TV+ (26 mars)

Till skillnad från alla serier Seth Rogen hittills skapat är ”The Studio” som taget direkt ur verkligheten. I ett Hollywood mitt uppe i massor av förändringar samtidigt försöker Rogens Matt Remick handfallet och komiskt att hänga med i svängarna med Continental Studios, som han precis blivit chef över.

”Black Mirror” Säsong 7, Netflix (10 april)

Charlie Booker, skaparen av ”Black Mirror”, har medgett att det blir svårare och svårare att skriva nytänkande och uppseendeväckande berättelser i en värld som hunnit ikapp hans series dystopiska galenskap. Ändå är en av vår tids mest omskrivna, omtalade, omtyckta, och obehagliga tv-serier tillbaka med en ny säsong i år.

”Your Friends & Neighbors”, Apple TV+ (11 april)

Apple har visat sig vara väldigt skickliga på att snickra ihop draman rika på intriger. I april bjuder de på Jon Hamm som en nyskild förvaltare av värdepappersfonder i New York, som blir av med jobbet men försöker bibehålla sin livstil samt livet som hans familj vant sig vid att leva, genom olagliga medel.

”The Last Of Us” Säsong 2, Max (14 april)

Andra säsongen av en av tidernas mest omtyckta TV-spel var kontroversiell innan en enda sekund hade filmats av skäl som inte går att prata om för att det avslöjar för mycket för alla som inte spelat spelet. Det är, oavsett om du vet vad som kommer hända eller inte, en av årets tveklöst största TV-händelser.

”Andor” Säsong 2, Disney+ (23 april)

Referenserna har varit många och tydliga i snart 50 år nu men bevisligen inte tydligt nog: ”Star Wars” utspelar sig i en galax som styrs av fascister och handlar om de förtrycktas kamp för att bryta sig loss. ”Andor” dyker djupt i det växandet mörkret. Dess andra, tyvärr sista, säsong är oerhört efterlängtad.

”A Knight of the Seven Kingdoms”, Max (TBA)

En av de mest älskade novellerna från George R.R. Martins ”A Song Of Ice And Fire”-värld har även den blivit en tv-serie. Ser Duncan The Tall och prins Aegon V Targaryens äventyr tar plats i Westeros 90 år innan ”Game Of Thrones”, är färdiginspelad, inne i postproduktion-stadiet, och kommer till HBO senare i år.

Foto: Prime Video / Max