Under flera års tid har den svenska distributionstjänsten och musikplattformen Amuse utmanat gängse skivbolagsstrukturer med syftet att ge artister möjligheter att själva ta kontroll över stora delar av processen med utgivning av musik digitalt. Till dags dato har det svenskgrundade företaget över två miljoner användare globalt, och är en av världens största distributörer av digital musik.
Nu lanserar Amuse den nya funktionen “Music Insights”, med syftet att ge artister unik översikt på hur deras musik presterar på streamingplattformar. Enligt Amuse ger detta möjligheten att följa och analysera sin musik på YouTube och TikTok, direkt via deras plattform – vilket i sin tur ska ge användaren kunskap om vilka sociala medier-videos deras musik är med i, antal visningar, gilla-markeringar och delningar. I ett pressmeddelande beskriver Amuse funktionaliteten vidare:
“Artister kan jämföra hur deras musik presterar på de olika streamingplattformarna över olika tidsperioder, till exempel de senaste sju eller trettio dagarna, samt ställa in skräddarsydda tidsintervaller. Artister kan även jämföra den totala mängden streams och få en tydlig överblick av vilka låtar som presterat bäst direkt i Amuse plattformen. Genom Music Insights får artister även veta när de blivit tillagda i spellistor på Spotify och Apple Music, oavsett om de är kurerade, algoritmbaserade eller skapade av fans. Att kunna visualisera alla playlists i Music Insights ger artister oändliga möjligheter att utveckla sin strategi för kommande releaser. “
– Music Insights är en helt ny lösning för artister där de kan se hur deras musik presterar på alla stora plattformar, och hur deras fans interagerar med den. Det skapar en gedigen grund för att kontinuerligt utveckla sin artiststrategi, något som är avgörande i en global musikbransch i ständig rörelse, säger Erik Ljungqvist, Chief Product Officer på Amuse, om lanseringen.
Mer informatiom om Amuse finns här.