Under flera års tid har den svenska distributionstjänsten och musikplattformen Amuse utmanat gängse skivbolagsstrukturer med syftet att ge artister möjligheter att själva ta kontroll över stora delar av processen med utgivning av musik digitalt. Till dags dato har det svenskgrundade företaget över två miljoner användare globalt, och är en av världens största distributörer av digital musik.

Nu lanserar Amuse den nya funktionen “Music Insights”, med syftet att ge artister unik översikt på hur deras musik presterar på streamingplattformar. Enligt Amuse ger detta möjligheten att följa och analysera sin musik på YouTube och TikTok, direkt via deras plattform – vilket i sin tur ska ge användaren kunskap om vilka sociala medier-videos deras musik är med i, antal visningar, gilla-markeringar och delningar. I ett pressmeddelande beskriver Amuse funktionaliteten vidare:

“Artister kan jämföra hur deras musik presterar på de olika streamingplattformarna över olika tidsperioder, till exempel de senaste sju eller trettio dagarna, samt ställa in skräddarsydda tidsintervaller. Artister kan även jämföra den totala mängden streams och få en tydlig överblick av vilka låtar som presterat bäst direkt i Amuse plattformen. Genom Music Insights får artister även veta när de blivit tillagda i spellistor på Spotify och Apple Music, oavsett om de är kurerade, algoritmbaserade eller skapade av fans. Att kunna visualisera alla playlists i Music Insights ger artister oändliga möjligheter att utveckla sin strategi för kommande releaser. “

Music Insights är en helt ny lösning för artister där de kan se hur deras musik presterar på alla stora plattformar, och hur deras fans interagerar med den. Det skapar en gedigen grund för att kontinuerligt utveckla sin artiststrategi, något som är avgörande i en global musikbransch i ständig rörelse, säger Erik Ljungqvist, Chief Product Officer på Amuse, om lanseringen.

Mer informatiom om Amuse finns här.

67a09b5308079e190f099af3

Yasin hade planerat att hålla sin största konsert någonsin på Tele2 Arena i Stockholm förra året. Rapparen fick dock ställa in spelningen på grund av säkerhetsskäl. Spelningen skulle ha arrangerats den 7 september 2024, men arrangören valde till slut att ställa in efter rekommendation från Polisen. Detta bekräftas av Mohamed Yussuf i boken ”Nation av Poeter” som vi tidigare skrivit om.

I den kommande boken skriver Mohamed om hur Yasin planerat att lansera singeln ”Hur som helst” tillsammans med biljettförsäljningen till sin största spelning någonsin. Titeln för evenemanget sägs ha varit ”Homecoming”.

Enligt en nära källa fick arrangören kalla fötter efter att polisen, med hänvisning till säkerheten, avrått från att hålla konserten. Det fick arrangören att dra sig ur och hela projektet föll samman. Flera månaders arbete gick till spillo”, skriver Mohamed i boken enligt Dagens ETC.

Att arrangörer får kalla fötter i samband med Yasin-spelningar är rapparen van vid. I en intervju med Nyhetsbyrån Järva pratade han redan 2023 om hur polisen pressar arrangörer att stänga ner hans spelningar.

Ja, om polisen låter bli att stänga ner om jag uppträder. Många vill boka mig till de största festivalerna, men alla är lite nojiga. Polisen har varnat en del, men det är bara propaganda. För affärerna är det inte bra, jag är ingen tonåring längre utan har en familj att försörja. Det är stora pengar jag blir bokad för och det är mitt företags trovärdighet som står på spel

Foto: Pressbild