Efter att ha annonserats som ny Artistic Director på Louis Vuitton häromdagen står det nu klart att Off White-grundaren även tar sig an fotbollsvärlden. Enligt Virgil Abloh är Nike Mercurial-linjen fylld med bra historier och nu lämnar han sitt eget avtryck på det moderna spelet med sin nya Mercurial Vapor 360.
“För denna Mercurial-modellen ville jag bygga över gapet mellan fot- och ögonkoordinering” säger Abloh. “Alla prickar på skon representerar en optimal plats på foten för att få till det optimala tillslaget.”
Tanken bakom skon är tvåfaldig: För det första handlar det om att hjälpa bäraren att se vart han eller hon ska slå till bollen och för det andra handlar det om att presentera ett kraftfullt budskap till motståndaren.
“Gällande mitt tillvägagångssätt utgick jag ifrån hur det skulle vara om jag såg någon ha på sig skon”, säger Abloh. “Design är ett kraftfullt verktyg, då det både kommunicerar en energi och ett budskap. Jag känner själv att det skulle vara skrämmande att möta den här skon”.
Virgils Ablog Nike Mercurial Vapor 360 kommer bäras av Kylian Mbappé den 31:a mars och släppas i ett begränsat antal på nike.com samma dag.