Sedan några månader tillbaka har det rapporterats att Spotify kan komma att ingå ett sponsoravtal med den katalanska storklubben FC Barcelona. På tisdagskvällen bekräftade La Liga-klubben att ett miljardavtal träder i kraft från och med nästa säsong, skriver Spotify i ett pressmeddelande.
Detta innebär att Spotify-loggan får pryda lagets matchställ och ge namnet lagets arena namnet ”Spotify Camp Nou”. Enligt bedömare kan affären kosta Spotify över 3 miljarder kronor. Spotify beskriver även bakgrunden till samarbetet:
“Why do Spotify and FC Barcelona make sense together? Why do music and football make sense together? There are a lot of answers from different perspectives—the business perspective, the brand perspective, the marketing perspective. All of which are important. But for Spotify the answer is very simple: It’s about connecting fans with artists of every kind—players and artists, music and sports. Barcelona fans and audio lovers on Spotify will come together to form a massive, globally connected community bridging the worlds of music and football. The vision for the partnership is to create a new platform to help artists interact with Barcelona’s global community of fans.”
Spotifys grundare och ägare Daniel Ek har tidigare visat sitt stöd för Premier League-laget Arsenal och har tidigare öppnat för att köpa den engelska storklubben. Senaste tiden har Spotify även varit i blåsväder vid flera tillfällen, gällande Joe Rogans podcast, verksamheten i Ryssland och fördelningen av royalties för låtskrivare och artister.
Samarbetet mellan Spotify och FC Barcelona inleds från och med säsongen 2022/2023.
Foto: Spotify