Hiphopkultur, sneakers och basket. Tre saker som har hängt ihop så länge som vårt kollektiva minne sträcker sig i modern tid.

Att kläder har varit viktigt för kulturen sedan starten på 70-talet är ingen hemlighet och att just sneakers är det absolut främsta plagget är inget vågat uttalande.

En av giganterna för vår värld och vår kultur är givetvis företaget Nike och framför allt flaggskeppet Air Force One. Första modellen kom 1982 och sedan dess har ett flertal olika versioner och modeller dykt upp i affärer runt om i världen. Allt från vardagssneakers för gemene man till sällsynta dyrgripar som ett fåtal samlare i världen lyckats få tag i.
Det är just Air Force One som står i spotlighten när vi åker ner till Madrid för att vara med på Nike-eventet ”Sneakerball” där man under frasen #searchforthebaddest letar efter Europas bästa streetballspelare samtidigt som man visar upp en imponerande samling Nike-sneakers från 1972 fram till idag. Samtidigt passade man givetvis på att söka efter den som hade ”the baddest” sneakers, kvällen till ära, på ett event som förutom grym streetbasket bl.a. bjöd på legenden DJ Clark Kent (producent åt Biggie, Jay-Z, Slick Rick, Rakim m.fl.) som spelade skivor under denna fantastiska sommardag, i september i Madrid.

Innan kvällens event hade vi en ”sneakerlunch” med skribenter från hela Europa och fick även lyssna på en intressant paneldiskussion ledd av Gary Warnett (Crooked Tongues bl.a.) där design director Marc Dolce från Nike och sneakerexperten/filmskaparen Thibaut de Longeville pratade om historien kring Air Force One i synnerhet och deras egen relation till skon och sneakerkulturen överlag. Man pratade bland annat om att världens genom tiderna bästa rappare (enligt många) Rakim spelade en instrumental roll i varför just Air Force One blev en så känd sneaker som det ändå blev och hur Spike Lees klassiska film ”Do the right thing” är en av de viktigaste enskilda kulturbidrag för sneakerkulturen.

Vi satte oss ner med Marc Dolce som precis landat i Madrid och var trots jetlag alltid sugen på att snacka sneakers. ”Jag reser alltid, jobbar mycket och även när jag inte jobbar så kan jag tänka på sneakers. Det finns ingen av och på-knapp” säger han. ”Work is life and life is work” säger mannen som säkerligen har väldigt många sneakerheads drömjobb.

Marc betonar gärna hiphop och annan kulturs påverkan på modeller och samarbeten genom åren. ”Några av de bästa skorna genom åren har inspirerats av musik. Sneakers precis som musik är universellt och något som folk världen över kan relatera till” intygar Marc. Han lyfter även fram ”mindre” aktörer som svenska Sneakersnstuff och berättar att han själv varit där och handlar skor flera gånger.

Kolla nedan för att se lite bilder från en väldigt fin dag i Spanien där dunktävlingen och DJ Clark Kent fick avsluta det hela!

Text/foto: Alexander Kihlström/Nike

Nike The Baddest Madrid
IMG_2132
IMG_2164
IMG_1978
IMG_2005
IMG_2015
IMG_2019
IMG_2025
IMG_2028
IMG_2035
IMG_2038
IMG_2041
IMG_2052
IMG_2117
IMG_2093
IMG_2083
_MG_0030
_MG_9778
IMG_1945
IMG_1946
IMG_1947
IMG_1977
66d01cb38c4c785688070d02