Musikindustrijätten Roc Nation har på senare år slagit sig in alltmer i sportvärlden med filialen Roc Nation Sports och nu försöker man även expandera inom fotbollen. Det senaste initiativet är att signa Manchester Uniteds engelska anfallsstjärna Marcus Rashford, som på många sätt är en logisk profil att knyta till sig.
Nyligen fick han stor uppmärksamhet för att ha lanserat ett initiativ att ge mat till barn i fattigdom och skrev ett välformulerat brev till Storbritanniens regering, som senare ledde till att man omprövade beslutet att ställa in matkuponger under sommaren på grund av covid-19.
Dealen med Roc Nation ska ha signerats redan i april, men har först nu blivit officiellt. I ett uttalande säger Kelly Hogarth, Roc Nation Sports varumärkesstrateg och affärskommunikatör:
“We look for those figures who stand for something beyond just the sport that they play. What he did transcended race, transcended any social unrest that we’re experiencing. This was a 22-year-old young man who was saying: ‘No child should be going hungry in this country. That is unacceptable.’ Even if you were the meanest person in the world, it was an argument you just couldn’t fight against. He was able to resonate with so many people by just being himself.”