Inför presentationen av den den svenska landslagstruppen till EM-kvalmatcherna i slutet av mars, presenteras även ett nytt avtal för partnerskap mellan Svenska Fotbollförbundet och adidas. Samarbetsavtalet, som kommer att gälla i ytterligare åtta år till 2030, innebär att varumärket fortsätter vara exklusiv leverantör av match- och träningskläder till såväl herr-, dam- som ungdomslandslagen.
Sedan 2013 har det nuvarande partnerskapet mellan adidas och Svenska Fotbollförbundet varit på plats. Med de tre ikoniska ränderna på sina tröjor ska nu A-landslagen sikta mot ett VM för damerna i sommar samt ett kommande EM-kval för herrarna.

– Fotboll är den största sporten i Sverige, landslagen de tyngsta symbolerna inom fotbollen och adidas är det mest ikoniska varumärket inom fotboll. Att Sverige ska spela i adidas känns självklart, och vi är mycket stolta över att kunna presentera en förlängning av samarbetet till 2030. Detta ger oss möjligheten att arbeta långsiktigt tillsammans för att kunna skapa en positiv påverkan på fotbollen i Sverige, både genom att hjälpa de svenska landslagen till nya framgångar och våra gemensamma initiativ på gräsrotsnivå för att få ännu fler barn och ungdomar – inte minst unga tjejer – att spela fotboll, säger My Bäck, marknadsdirektör adidas Norden.

I samband med detta lanseras även ett gemensamt, nationellt initiativ att genom streetfotboll, med syfte att få ännu fler barn och ungdomar att spela fotboll. Streetfotboll i olika former ska lanseras under sommaren i en rikstäckande, långsiktig aktivering där lokala förbund och föreningar tillsammans med SvFF och adidas skapar tillfällen för fotboll parallellt med den befintliga verksamheten.


– Vi är väldigt stolta över att vi har ett nytt avtal på plats som sträcker sig hela vägen till 2030. Det är extra glädjande att vi inom samarbetet nu också har ett gemensamt projekt i adidas Streetfotboll, som verkar för en jämlik framtid för fotboll i Sverige. Vi vill skapa något som får ännu fler att spela fotboll genom att erbjuda ett enklare sätt att bli en del av den svenska fotbollsgemenskapen, och vi vill göra det på barnens egna villkor. Vi ser fram emot att se vilken skillnad vi kan göra med detta på lång sikt, säger Elin Sundell Nilsson, Director Sports Marketing, adidas Norden.

Besök adidas.se för mer matchtröjor och olika plagg inför fotbolls-VM och EM-kvalet 2023.

Foto: adidas

66d01cb38c4c785688070d02