Idag släpper Spotify sin svenska royaltyrapport som visar vad svenska artister genererade från Spotify i fjol. Enligt den står det klart att musikförsäljningen i Sverige fortsätter att öka och att streaming, som nu utgör 94 % av den totala försäljningen, är den bidragande orsaken till tillväxten enligt Ifpi.
Under 2024 uppgick utbetalningarna till 1,9 miljarder kronor – en ökning från 1,8 miljarder under 2023 – och nästan en fördubbling jämfört med 2018. Ungefär hälften av dessa gick till oberoende artister och skivbolag.
Även de större utbetalningarna har gått till fler artister, enligt rapporten. Under 2024 genererade 530 svenska artister intäkter på över 500 000 kronor enbart från Spotify, en ökning från 506 artister under 2023. Vidare genererade 293 artister över 1 miljon kronor, även det en ökning jämfört med 2023 och en dubblering sedan 2018. Antalet svenska artister som genererade över 5 miljoner kronor i royalties från Spotify har mer än tredubblats sedan 2018.
Rapporten visar också på något av ett internationellt genomslag. Under 2024 kom 65 % av de totala royaltyutbetalningarna från streams utanför Sverige, en ökning från 60 % under 2022. Det understryker den stora globala efterfrågan på svensk musik och visar att svensk musikexport är fortsatt framgångsrik.
Det går även att peka på ökade framgångar för kvinnliga artister. Under 2024 var 40 % av de svenska artister som genererade över 10 miljoner kronor på Spotify antingen kvinnliga artister eller band med både män och kvinnor. Sverige placerar sig därmed som en av de fyra främsta marknaderna globalt när det gäller kvinnlig representation i den här intäktskategorin.
Enligt Spotify man den enda streamingtjänst som så transparent redogör för sina utbetalningar till musikbranschen. Hela rapporten för Sverige går att läsa här och den globala rapporten här.
Vid presentationen av rapporten tidigare idag, där Kingsize var på plats, deltog även musikbranschforskaren Daniel Johansson. Han förklarade hur streamingekonomin fungerar och berättade bland annat följande:
- Alla streamingplattformar fördelar i princip en lika stor andel av sina intäkter till rättighetshavarna (2/3 av intäkterna).
- Ingen streamingplattform betalar ”per stream”. Hur stor utbetalning en låt genererar beror på låtens andel av den totala streamingen på en viss marknad, under en viss utbetalningsperiod.
- Idag är det fler artister och låtskrivare som tävlar om royaltyintäkterna än någonsin tidigare. Det är heller inte ovanligt att en enskild låt har mellan 6-12 låtskrivare som ska dela på utbetalningarna.
- Royaltynivåerna i artisters relation med masterägarna är den vanligaste orsaken till missnöje bland kontrakterade artister. Artister med gamla artistavtal har ofta lägre royalties från skivbolagen.
- Artister kan höja sina utbetalningar genom att behålla ägandet av sina rättigheter, attrahera en global publik och satsa på marknader där fler konsumenter har premiumabonnemang.
Foto: Spotify