Syster Sol backar upp: "Pinsamt och sorgligt!"

Billtillverkaren Volvo har under ett par års tid hyllats för sina kampanjer “Made In Sweden” som byggt på budskap kring antirasism och att kulturella skillnader är berikande. Profiler som Timbuktu, Zlatan Ibrahimovic, Oskar Linnros med flera har figurerat i olika reklamfilmer och Youtube-videos på temat.

Under gårdagen rullade Volvo ut sin en större reklamkampanj för nya bilmodellen S90 där Silvana Imam figurerar med musik från låten “Varma Gator”. Slogan för kampanjen löd “Det är Insidan Som Räknas”. Just denna slogan är något som artisten Mange Hellberg nu reagerar på då han sedan flera år tillbaka haft ett Instagram-konto under samma titel, som syftar till att motivera och stärka människor i missbruk genom att dela med sig av sina berättelser. Han har även släppt en singel/musikvideo med samma titel.

Via Instagram riktar Mange Hellberg både kritik (och förståelse) mot Volvo och dess reklambyrå Forsman Bodenfors som nyttjat orden “Det är Insidan Som Räknas” för sin nya kampanj. Även sångerskan Syster Sol backar Mange Hellberg. Se deras Instagram-inlägg nedan:

#Repost @mangehellberg with @repostapp. ・・・ Hej @volvocarsverige och hej @forsmanbodenfors . Detta är Mange Hellberg. Jag hänger vid min Volvo på denna bilden. Från min video ”Det är insidan om räknas”. Det är ju faktiskt insidan om räknas. Ni som följt mig vet vad det betyder för mig. Jag släppte ju en låt som hette det. Och tack vare Instagram skapade jag & några andra modiga människor ett forum för de utslagna utan en röst. De som står utanför samhällets trygga tegelmurar. Det var inte igår vi startade ”det är Insidan som räknas”. Det har gått flera år sedan vi började. En ventil för utsatta som fungerar som en kanal till de insatta. En ventil som retat gallfeber på politiker och folk med ansvar. Idag fick jag reda på att Volvos nya kampanj heter: Insidan som räknas och frontas av Silvana Iman. Jag blev inte arg. Jag blev bara lite matt. Inget agg mot Silvana. Keep rocking girl. Men Volvo och deras reklambyrå Forsman & Bodenfors kunde väl ändå ha googlat innan de planerade sin kampanj? Jag tror inte de någon av dessa har gjort detta med flit. Absolut inte. Det är bara ett olycklig sammanträffande. Men det är Insidan som räknas drivs utan medel av människor som donerar sin tid. Vi har inget att sätta emot mot marknadsföringsapparaten signerad Volvo. Så den som tidigare sökt stöd och googlat efter ”det är insidan som räknas” kommer nu mötas av reklam för dyra bilar. Insidan som räknas är mer än lyxiga skinnsäten och teknologiska framsteg. Det handlar om människor. Människor som de i sina dyra Volvo-bilar rynkar på näsan åt. Men jag älskar alla. Utsatta, insatta och vilsna jävlar i Volvo country.

Ett foto publicerat av Det är insidan som räknas (@detarinsidansomraknas)

   

Nu är jag arg!!! Tydligen ska @volvocars nya kampanj ta namnet “Det är insidan som räknas” till sin nya kampanj. Det dom missat (hoppas jag) är att det redan är ett namn på något som är vackert på riktigt. Ett initiativ som dragits igång av min vän och kollega @mangehellberg med visionen att människor i missbruk ska få dela sina tankar och erfarenheter med varandra helt fritt och okonstlat. Det har blivit ett enormt stöd för dessa människor och jag är en stolt supporter av detta. Jag hoppas verkligen Volvo hittar ett sätt att samarbeta och att deras reklambyrå @forsmanbodenfors lär sig googla! Pinsamt och sorgligt! Massa kärlek till alla på @detarinsidansomraknas ❤️❤️❤️❤️ Ett foto publicerat av Isabel Syster Sol Sandblom (@therealsystersol)

Se även musikvideon till singeln med titeln “Det är Insidan Som Räknas” nedan. Mange Hellberg är även ute på vårturné och uppträder på lördag i Malmö med Promoe. Se fler datum här!

66d01cb38c4c785688070d02