Var fjärde svensk säger sig inte ha återgått till att konsumera kultur som vanligt – trots borttagna restriktioner. Det visar en ny undersökning om svenskarnas kulturvanor som tagits fram av Insight Intelligence tillsammans med Folkets Hus och Parker, Svensk Scenkonst, Helsingborgs Stad och Göteborgsoperan. Undersökningen baseras på svar från 1000 svenskar mellan 16 och 70 år över hela landet och syftar till att ge en bild av hur kulturvanorna förändrats under pandemiåren.

Undersökningen visar att 27 procent av svenskarna svarar att de inte alls har återgått till att konsumera kultur på fysiska platser som salonger, biografer, teatrar och konsertlokaler, när restriktionerna har släppts. På andra sidan av myntet uppger 26 procent att de återgått till att konsumera kultur fullt ut.  Andelen som det senaste året har nyttjat någon streamingtjänst för teater, dans, konsert eller opera varit så låg som 7 procent. I ett pressutskick säger Lukas O Berg, VD på Insight Intelligence:

– Vi har levt med olika restriktioner till och från i två år. Trots att många har saknat att dela kulturupplevelser med andra, är återgången till salonger och scener försiktig. 28 procent svarar att pandemin i ganska- eller mycket stor utsträckning har påverkat deras kulturvanor.

I övrigt visar undersökningen bland annat på följande:

• Nästan alla konsumerar kultur. Endast tre procent svarar att de inte konsumerar kultur överhuvudtaget.

• Varannan säger sig ha lyssnat på en podcast den senaste månaden. Även bland de äldsta respondenterna (65-70 år) är andelen som säger sig ha gjort det relativt hög (29 %).

• Fler föredrar mindre lokala kulturevenemang framför större evenemang med mycket folk.

 
Foto: Josh Sorenson / Pexels

66d01cb38c4c785688070d02