Under gårdagen blossade en kritikstorm mot svenska klädmärket H&M upp efter att en kontroversiell reklambild för en barnhoodie dök upp. Bilden, som snabbt spridits världen över, föreställer en svart pojke med texten “Coolest monkey in the jungle”. Många har varit snabba att kritisera företaget och däribland stora namn som The Weeknd, Diddy och G-Eazy.
Först ut var tidigare affischnamnet The Weeknd som på Twitter gick ut och offentligt avslutade samarbetet med företaget och igår gick även Diddy ut och erbjöd pojken på bilden ett modellkontrakt värt en miljon dollar. Samtidigt gick den kommande stora stjärnan att samarbeta med H&M, G-Eazy, även han ut och tog starkt avstånd från bilden och meddelade sina fans att han inte kommer fullfölja sitt samarbete med företaget.
woke up this morning shocked and embarrassed by this photo. i’m deeply offended and will not be working with @hm anymore… pic.twitter.com/P3023iYzAb
— The Weeknd (@theweeknd) 8 januari 2018
Ett inlägg delat av G-Eazy (@g_eazy)
I dagarna la Harlem-emceen Cashflow Harlem upp en video på sociala medier där han rappar om skandalen över “Breathe”-instrumentalen.