I slutet av mars lanseras den första kampanjen med konceptet Fotbollströjefredagen rum i Sverige, lagom till Allsvenskan-premiären under första helgen i april. Vad innebär detta då?
- Fotbollsfans i hela landet uppmuntras till att ta på sig sin favorittröja, dela en selfie i SoMe och engagera sig i kampen mot barncancer genom att swisha en gåva.
- Fler än 50 fotbollsspelare och fotbollsprofiler, 11 klubbar och runt 20 företag i Sverige har redan anslutit och kommer engagera sig den 31 mars.
- För barn som genomgår eller har genomgått en cancerbehandling kan det ofta vara svårt eller omöjligt att utöva sin favoritsport. Genom att fotbollssverige går samman visar vi att det är många som kämpar för dem.
- Konceptet kommer från England och har genomförts med framgång till stöd för barncancerforskning i Danmark och Norge.
Läs mer här om Fotbollströjefredag!
I samband med Fotbollströjefredag har Barncancerfonden tillsammans med Nike tagit fram en unik fotbollströja, med namnet Nadim och numret 85 (%) på ryggen. Numret 85 (%) syftar till att överlevnaden idag är ungefär 85 procent hos de som drabbas av barncancer. I ett pressmeddelande står det att läsa:
“När Nadim var sex år gammal drabbades han av leukemi. Att spela fotboll är Nadims favoritsyssla, men på grund av den tuffa behandlingen blev han under en lång tid rullstolsburen och fick spendera mycket tid på sjukhuset. Hans vardag såg väldigt annorlunda ut, utan fotboll och lek med vänner. Längtan till att få springa igen var stor. Idag är Nadim åtta år och färdigbehandlad, och har försiktigt kunnat återgå till att träna med sina kompisar i hemmaklubben IF Böljan Falkenberg.”