Är man en konstnär i själen blir också allt man gör, oavsett uttryck, konst. På Thomas Gunnarssons svenska rapdebut bjuds vi in till en värld som delvis är självupplevd och delvis baserad på fragment av sin omgivning. Men till skillnad från mycket konst, och för all del mycket av den moderna hiphopen, är ”Tommy” inget verk av eskapism. Det är snarare svensk raps motsvarighet till diskbänksrealismen i ”Fucking Åmål”. En verklighet utan förskönande penseldrag.

Här får vi följa karaktären Tommys resa ut ur mörkret och in i ljuset med texter som är ödesmättade och penetrerande starka, perfekt ljudsatta av Oskar Skarps gäckande produktioner. Beroende på vad man rör sig i för kretsar kommer Tommys verklighet kännas mer eller mindre bekant, men alldeles oavsett är det en historia som både fungerar som reality check och som kan skänka hopp åt alla som inte riktigt har fått ordning på livet. För vem som helst kan tappa bort sig, men inte alla hittar tillbaka.

Bästa låt: ”Bananskal & räkmackor”. Magiskt svävande produktion och som på hela albumet – fylld av minnesvärda rader.

Bästa produktion: ”Bananskal & räkmackor” (Oskar Skarp)

Bästa gästinhopp: Sveriges Skyggaste Sångerska (”Vissna blommor”)

Bästa rader: ”Tommy väljer nu som oftast bort att skåla, stannar hellre hemma och njuter av att äntligen ha delad vårdnad” (”Moturs”)

/Malkolm Landréus

66d01cb38c4c785688070d02