I en recension av låten “Ms. Fashionista” skrev jag en gång att lyssna på Ozzys låtar är ”som att äta något riktigt surt; man rynkar först på pannan men ganska snart kommer det inneboende suget efter mer”. Det är också ett träffande helhetsintryck av rap-pionjärens svåra uppföljare ”Sexan”.

Precis som debutalbumet är ”Sexan” ett album som får genrens grundbultar att skaka och som kommer att lämna ett starkt avtryck på den svenska hiphopscenen framöver. Detta av den enkla anledningen att det inte finns någon som gör det Ozzy gör. Det står klart redan på första spåret ”Glaciärer”, en fortsättning på det unika uttryck som först resulterade i ”Panter” och som varieras över de fem första spåren innan ett otroligt polerat samarbete med Cherrie bryter av med mer klassisk kärleks-r&b. Malmö-gratinerade gatulåten ”Se på oss” följer, där vi hör vännerna Guleed och Valon återförenas i en mäktig symbios innan vi knockas med en karatespark i ansiktet av Dida-gästande ”Regndansen”.

När den kolossala urladdningen ”MJ” får tona ut känns ”Bråkmakargatan” både malplacerad och överflödig, men inte tillräckligt för att störa intrycket av ännu ett innovativt, kraftigt och elegant album av en av rap-Sveriges mest formidabla konstnärer.

Bästa låt: ”En gång” är en av årets vackraste kärlekslåtar och ännu ett ljuvligt samarbete med Cherrie.
Bästa produktion: Produktionen på ”MJ” skapar en perfekt ljudbädd för Ozzy att spazza i sann “Här hela kvällen”-anda.
Bästa gästinhopp: Om Cherrie utgör det bästa samarbetet är Didas rap-jujutsu på ”Regndansen” det bästa gästinhoppet på hela året.
Bästa rader: På ”Se på oss” samlas Malmö-eliten för en gudomlig mix av lojalitet, kamp och tacksamhet:: ”Minns vi satt på bänken, ville bli som dom som blänkte / Nu de e vi med länken, undrar vad kidsen tänker”

/ Malkolm Landréus

66d01cb38c4c785688070d02