Att Keya valde att släppa ”På gott och ont” som första singel från sitt första album på tre år säger en hel del om både honom och ”#DÖDVINKEL”. Att ”Sista natten i Borås” spänner över tio minuter säger ännu mer. Som artist har Husby-sonen alltid gått sin egen väg och uppföljaren till debutalbumet ”Nyanser av blå” är ärligare och mer fokuserad än tidigare. Över Amr Badrs gedigna produktioner, som sträcker sig över ett brett ljudlandskap, pratar Keya om relationer och situationer som är personliga, på gränsen till interna. Men trots att albumet saknar både gäster och tyngden från ”Ärrade för livet” har Keya en röst och en penna som gör att det aldrig blir tråkigt. Snarare tvärtom.

Bästa spår: ”En gång till”. Keyas stämma och den här typen av beats är alltid en bra idé. Stenhård men behaglig produktion som för tankarna till Nas ”Affirmative Action”.

Bästa produktion: ”Hemmafest”. Retrovibbig mix av R&B och hiphop som Amr Badr kanske gör som allra bäst.

Bästa gästinhopp:

Bästa rader: ”Och min far, det är en annan sak, vi har inte pratat på ett tag fastän vi delar tak / vet inte vem som duckar och vem som inte prata klart, men någon är det så den ena måste väl vara jag” (”Sista natten i Borås”)

//Malkolm Landréus

66d01cb38c4c785688070d02