Sedan Ivory först satte trap på den svenska hiphopkartan har han levererat mängder av musik av varierande kvalitet. Förutsättningarna har alltid funnits där, men såhär i efterhand är det uppenbart att livet runt omkring musiken inte riktigt har tillåtit honom att fokusera helhjärtat på skapandet, mer än ett par låtar i taget. Men på ”NIRVANA” gör Ivory varken låtar eller musik – han gör en film.
Gitarr-riff och rap brukar sällan vara en lyckad kombination och jag måste erkänna att jag var skeptisk till samarbetet med Andreas Kleerup. Men oj så fel man kan ha. Det bästa exemplet är “VARANN”, där Ivory och Mwuana möter Kents Jocke Berg (på gitarr) och vår kanske mest intressanta producent just nu, Canto, över en ljudbild som hade kunnat fumlas bort i en misslyckad Creed-historia men landar snyggt i något liknande det Juice WRLD gjorde på “Lucid Dreams”.
För dom som har varit uppmärksamma kommer det inte som en chock att Ivory har en vass penna, i synnerhet för en så kallad trap-artist. Men om vi tidigare sett glimtar blir det här kristallklart när han blottar relationsproblem på låtar som ”FEJKVÄNNER” och “KMR”. Men här är inte bara texterna tyngre och mer fokuserade, de lyfts också av en ljudbild som är fyllig, extremt välproducerad och behåller inslagen av Ivorys trap/cloud-rötter. Det är verkligen imponerande hur man lyckats ge hela Ivorys artisteri ett helt nytt liv, utan att kapa den navelsträng som alltid gett hans musik näring.
“NIRVANA” har egentligen allt man kan önska sig av ett fulländat rapalbum: tyngd, lekfullhet, hjärta, vision och förstklassiga gästspel. Allt avslutas med den sju minuter långa eftertexten ”TRO”, som fungerar som kronan på Ivorys mästerverk.
Bästa låt: ”VA MEJ SJ”. Innehåll, gung och ett ypperligt bevis på Ivorys utveckling i musikskapandet.
Bästa produktion: ”VA MEJ SJ”. Underbar laid-back västkustfeeling i svensk hiphop-paketering.
Bästa gästinhopp: Finns bara förstklassiga gäster här, men AKI visar att gammal är äldst med en uppvisning i rap på ”DRÖMMER MEJ BORT”.
Bästa rader: ”Mannen du o jag vi e i samma båt, som våra mammor sa ’håll varandra hårt’ / men dom måste sagt det på något annat språk, för du fattar nada, nu är allting svårt” (”FEJKVÄNNER”)
/Malkolm Landréus