67d0bf38ddc77901d10c9052

När man tittar på svensk rap i ett bakåt-perspektiv finns det oftast ett par nedstamp i form av händelser eller artister som ändrat riktningen på genrens sound och uttryckssätt. Ibland, artister som helt enkelt gör det många andra gör men på en helt egen nivå. Någonstans däremellan, i sin bekväma och ensamma vrå, hittar vi Västerås-rapparen Ant Wan.

Två år efter debuten ”Sativa” släpper han nu sitt fjärde projekt, som bygger vidare på den ”larger than life”-aura som så framgångsrikt frodats sedan dess. Raderna i titelspåret första vers ger en utmärkt inblick i Ant Wans mindset:

”Jag känner mig blessed, är för äkta för världen / Har rik fantasi, men jag lever i misären / De e något i min kropp, jag kan känna den här själen / Vill inte bära Glock men för mycket står i vägen”

I varje rad förmedlar han en känsla som bär på självsäkerheten och målmedvetenheten hos en person som inte haft något annat val än att kultivera dessa attribut. Detta samtidigt som han rappar om sig själv på ett nästan mytologiskt sätt. Ensam är stark, men ensam är också ensam. Bakom styrkan finns ofta vemod.

På albumet ”724” växlar Ant Wan fortsatt mellan röstlägen och tempon, men han tappar aldrig kontrollen över vad han vill förmedla: en gangsterpoets innersta kamp och begär. När man gör musik med en sån ärlighet blir det också motsägelsefullt – för precis som perspektivet i låtar som tidigare släppta ”Hon” påminner om 2Pacs historiska ”Brenda’s Got A Baby” drar sig Ant Wan heller inte för att vara vulgär. Men oftast är det när han pratar om andra rappare som tillskrivs som konkurrenter.

Som konst är det också detta som gör det så intressant. Ant Wans musik är komplex, stämningsfull och genomtänkt utan att vara cynisk – och vad är det egentligen som definierar en briljant artist bättre än så? Även om det är tidigt kan “724” mycket väl bli ett av de mest minnesvärda verken när vi summerar 20-talet.

Bästa låt: Öppningsspåret ”724” och avslutande ”Goat” är en perfekt inramning av albumet.
Bästa produktion: ”Ingen autotune” var på många sätt en singel som stack ut, inte minst på grund av produktionen som matchar svansföringen i Ant Wans rader.
Bästa rader: ”Dom sa han valde den där vägen, men med vilka val? / Blivit trampad på av världen sen han var ett barn” (”Dyin”)

/ Malkolm Landréus

67a09b1c08079e190f099af2

Av Özgür Kurtoǧlu.

De La Soul ”Clear Lake Audiotorium” (7 mars)

2025 års rent definitionsmässigt mest efterlängtade musikrelease är ett som knappt gått att höra på 30 år, om du inte laddade ner det 14 februari 2014. De La Soul släppte EP:t som en promo-skiva för DJ:s och så var det med det, ungefär. Nu släpps det äntligen på riktigt både fysiskt och digitalt.

Lil Wayne ”Tha Carter VI” (6 juni)

Det säger något om Lil Waynes status att han använde en collegefootball-sändning i januari och en reklam inför Super Bowl att presentera sitt senaste album. ”Tha Carter VI” är hans första album på fem år, hans femtonde album sedan karriärstarten för 34 år sedan, det första i ”Tha Carter”-serien på sju år, och släpps i sommar.

Kendrick Lamar (TBC)

Det tog internets alla hiphop-detektiver knappt någon dag att komma fram till, på mystiska och inte helt tydliga sätt, att ”GNX” bara var ena halvan av vad Kendrick Lamar i hemlighet kokat ihop i albumväg under 2024. Kommer han verkligen släppa nytt kort efter framträdandet på Super Bowl LIX? Alla hoppas.

Doechii (TBC)

Snart tio år och tre mixtapes in i karriären, det senaste ”Alligator Bites Never Heal” hyllades som ett av 2024 års bästa och krönt med ett fantastiskt framträdande hos NPR Tiny Desk, har Doechii hävdat att hennes debutalbum antingen är snart klart, eller på god väg, eller något precis däremellan. 

Nas & DJ Premier (TBC)

Var sak har givetvis sin tid men det är ändå smått otroligt att Nas och DJ Premier först började prata om ett samarbetsalbum i januari 2006. Nästan 20 år senare släppte de singeln “Define My Name” i samband med 30-årsjubileumet av ”Illmatic” och nu verkar albumet faktiskt vara på väg att släppas i år.

Yasiin Bey & The Alchemist ”FORENSICS” (TBD)

2024 släppte The Alchemist hela fyra väldigt bra album: ett med Oh No som Gangrene, ett med Hit-Boy och Big Hit, ett med Roc Marciano, ett soloalbum, och hann även producera Kendrick Lamars “Meet The Grahams”. Nya albumet ”FORENSICS” med Yasiin Bey, premiärspelat i Paris i januari kommer senare i år.

Clipse ”Let God Sort Em Out” (TBD)

När Malice vände sig till religionen, bytte namn till No Malice, och kallade duon han haft med sin lillebror avslutad, fick Pusha T vara världsbäst på “high-taste level, luxury, drug raps” ensam. Efter 15 långa år är Clipse äntligen tillbaka, med ett nytt album som vanligt helt producerat av Pharrell.

A$AP Rocky ”DON’T BE DUMB” (TBD)

30 augusti 2024 skulle A$AP Rockys fjärde album ha släppts. Sedan gällde någon gång den hösten. Nu verkar inte ens Rocky själv vara helt säker men han säger heller inte varför. Det försenade albumet, det första på sju år, är iallafall ett av årets mest omtalade och en välkommen återgång till musiken.

J. Cole ”The Fall Off” (TBA)

10-årsfirandet av ”2014 Forest Hills Drive” på Madison Square Garden i New York var som ett ärevarv för J. Cole. Där sa han att nästa års Dreamville Fest kommer bli den sista, och inför festivalen han själv skapade planerar J Cole att släppa vad han hävdar kommer att bli hans sjunde och sista album. 

Freddie Gibbs & Madlib ”Montana” (TBD)

Både Madlib och Freddie Gibbs pratade om att ”Montana” skulle släppas förra året. I och med att Madlibs hus sorgligt nog brann ner i Los Angeles-bränderna har han givetvis annat att tänka på. Förhoppningsvis kommer albumet senare i år och ger fans ett sätt att hjälpa Madlib rusta upp familjehuset igen på.

Foto: NPR / Kaito