67a09c62031422de92044c12

Av Alexandra Jonsson.

Igår kunde man se Sjukstugan och åtminstone 50% av Dead Prez på kägelbanan här i Stockholm och jag var såklart på plats för att ta del av kalaset. Söndag, den dagen på veckan då de flesta är lediga och spenderar dygnets timmar på en soffa klädd i mjukisbyxor och hoodie. Bakfylla eller allmänt mentalt slitage efter en tung vecka skall kureras och i vanliga fall så hade jag nog legat där på soffan och gjort precis just det, men!
Just den här söndagen blev kryddad med spelning på kägelbanan, Dead Prez var i stan, med studs i benen och hög förväntan på kvällen satte jag mig på tunnelbanans gröna linje mot Slussen.

Det har gått 15 år sedan de släppte sin första singel ”Police State With Chairman Omali” och 13 år sedan deras debutplatta Let’s get free smällde ner i den svenska (mycket unga) hiphopkulturen. Med spåret Hiphop satte de sin markering i hiphophistorian och än idag så har låten en självklar plats i de flestas hiphop-blandade mp3 eller spotifylistor. Det här är förövrigt den låt som fick kvällens publik att hoppa, vråla och ingen kan säga annat än att nostalgitrippen i den stunden var ett faktum.

Dead Prez består av de två rapparna M1 och Stic.man, två mycket intensiva herrar med starka åsikter kring samhällets baksidor, med politiska texter berör de ämnen i allt från övervakningssamhället till veganism. Första tanken som slår mig när jag står där i det svettiga folkvimlet är att lokalen på Kägelbanan är helt perfekt för kvällen, trängseln är precis lagom och alla rör sig mycket artigt. Ölen var kall, ljudet var grymt och upp på scenen kliver Dead Prez, eller åtminstone 50% av dom. M1 kliver upp med starkt kroppsspråk, ursäktar lite snabbt Stic.man’s frånvaro men går direkt på att äga scenen och driva igång publiken. Att han körde gigget själv var först en besvikelse men det glömdes bort då han briljerade och fick med oss på nästan allt. När han kör låten “Propaganda” så slänger nästan hela publiken (på kommando) upp sina händer och vrålar så högt att det ilar i öronen, M1 håller sin höga standard långt in i spelningen men mot slutet dalar det hela. Efter klassikern Hiphop, en vattenduschning av publiken och låten Propaganda byter M1 och Dj’n Mikeflo plats. Mikeflo kör två egna spår men hans texter hörs inte, kontakten med publiken blir sissodär och plötsligt så börjar en del lämna lokalen. Viben dalar, M1 kör igen men lyckas inte rädda upp. Helt plötsligt så är det tydligt att han står själv på scenen och att vi faktiskt inte ser Dead prez till 100%. Det känns lite krystat och i nästkommande sekund tackar han för sig och kliver av scenen.

Kvällen var ok, M1 briljerade men han lyckades inte upprätthålla nivån och viben hela spelningen ut, synd, mycket synd. På hemvägen kände jag mig både imponerad av hans prestation och viben men samtidigt mycket besviken på Stic.man’s frånvaro, platsbytet med Dj’n och spelningens avslut.
Tur att ölen var kall och god i alla fall.

Foto: Christer Carlsson

67a09b5308079e190f099af3

Av Malkolm Landréus.

Yung Lean ”Jonatan” (2 maj)

Efter att ha lämnat svenska skivbolaget YEAR0001 under kontroversiella former verkar Yung Lean göra sig redo för ett storslaget år. I mars intar han Avicii Arena och runt samma tid väntas ett bekräftat självbetitlat album.

Aleks ”För oss” (23 maj)

”Den här gången vill jag lämna efter mig något positivt, som ett lyckligt slut på filmen”, sa Aleks när han i fjol återvände och bekräftade ett comebackalbum tillika avslutande del i en albumtrilogi som innefattar debutklassikern ”Inte längre fiender” (2011) och vackra ”Livet mellan raderna” (2016).

Advance Patrol ”Återkomsten Från Området” (13 juni)

20-årsjubileumet för debutalbumet ”Utskrivna” tycks ha skapat mersmak för den ikoniska Malmögruppen, då man i samband med det bjöd på en nyskriven låt. Sedan dess har ett kommande album bekräftats och första singeln ”Dumma Dumma” presenterats.

Svenska Akademien (juni)

18 år efter sitt senaste album är den skånska reggaegruppen tillbaka med ny musik. 2025 startades med ”Resa dig igen”, som blev första smakprovet från en ny fullängdare med release i juni.

Simon Superti ”Hemlisar: Kapitel II” (höst)

2025 blir Simon Supertis största år i karriären som artist. Fresh out of ”Så mycket bättre” fick han sin första listetta med ”Bullerbyn är död” som under våren följs upp av en ny turné och fyra(!) singlar innan ”Kapitel II” landar ”direkt efter sommaren”.

Cherrie (TBA)

Det räckte med fjolårets singlar för Cherrie att bli Grammisnominerad i februari. I samband med nyheten avslöjade hon att hennes femte album är klart, så framgångarna lär förstås inte bli mindre i år. Det har faktiskt hunnit gå hela fyra år sen sist.

Mwuana (TBC)

”Locked in. Finishing touches”, skrev Mwuana på en story nyligen. Och han menar det bokstavligen. Texten kom med en bild på en bäddad säng i en studio och har man sett dokumentären ”Mwuana: Framför allt” så vet man hur mycket kamp som ligger bakom.

Ken Ring (TBD)

”Hiphop är tillbaka i min själ äntligen. Inte akustiskt”, skrev Ken Ring nyligen på sociala medier. Med tanke på att han förra året utlovade ”minst två album” så kanske det är dags nu. Ny singel släpptes i fredags.

Seinabo Sey (TBD)

”I might be working on two albums, or a couple of EPs” skrev Seinabo i höstas. Detta efter att i somras ha annonserat ett album på svenska och synts en hel del i Gambia med Yasin. Mycket att hålla utkik efter, med andra ord.


Deki Alem ”Forget In Mass” (TBA)

”Our debut album ‘Forget In Mass’ out 2025”, förkunnade den kritikerrosade duon tidigare känd som BENNETT strax innan nyår. Gillar man lite drum’n’bass till sin postpunksrap kan det här bli något alldeles, alldeles extra.

Foto: Pressbild