67d0bf38ddc77901d10c9052

Av Mia Andersson.

Efter sin beryktade freestyle inför Kanye West år 2007 blev den unga, Detroitfödda, Big Sean snabbt ett namn att räkna med. Under år 2011 släppte han sitt kritikerrosade debutalbum ”Finally Famous” och som medlem i G.O.O.D Music familjen har man nu kunnat se honom dyka upp alltmer frekvent i celebra sällskap. Under sin Europaturné landade han 8 mars på Babel i Malmö för sin första Sverige-spelning. Förband kvällen till ära stod Lundarapparen P.J. som i höstas släppte sitt debutablum ”Makin’ Moves” och som nominerades i kategorin ”Årets nykomling” på Kingsizegalan i februari.

Det vilar en speciell stämning i lokalen. Det luktar förhoppning och iver. På scenen kliver livvakter upp och nedanför den delar sig snart publikhavet för Big Seans entré. Med kvällens 13-års gräns är det en relativt ung publik han möter, men därmed inte en lugn sådan. Låtar som ”Marvin Gaye and Chardonnay”, ”Mula”, ”Mercy” och självklart ”I Do It” gör dem galna och de gungar tillsammans och sjunger med i varje rad som sedan varvas med det signifikativa ”sweeerve”. Vad som emellertid snabbt blir påtagligt är tyvärr att det endast tycks vara hans hits som går hem denna kväll. I skuggan står den Big Sean som faktiskt fyller ut scenen förvånansvärt bra när tempot dras ner i ”24 Karats of Gold” och ”Memories”. För även om sångrösten må ge vika och playback tar över blir det en intim stund, präglad av hunger och motivation och som visar på den mångsidighet jag uppskattar med honom. Det blir också ett break från hans annars så intensiva scenspråk. Ja, för detta är en man som idogt vill locka fram publikens bästa sida – och det gör han förvisso bra. Han rör sig från sida till sida, dansar och engagerar publiken när han pratar med dem om drömmar och peppar dem med ”att detta är en kväll värd att minnas”. Men som utläses av många av hans texter lämnar han även ett stort utrymme till kvinnorna i publiken. Ögonen tindrar på tjejerna framme vid scenkanten och från en man som vid start var påpälsad syns mot slutet endast en bar överkropp och hans omtalade chains. Att säga att Big Seans uppträdande anspelar på sex vore alltså en underdrift, för detta fullkomligt osar om det. När så ”Dance (ASS)” spelas får till och med mickstativet agera fallos.

Efter ett kort mellansnack hör man snart det marscherande beatet till ”Clique” kickas igång och publiken och konserten når sin höjdpunkt. Men säg den lycka som varar för evigt – för i samma stund du börjat njuta får den knappt timmeslånga konserten ett abrupt slut när Big Sean rusar av scenen så snart han lagt sin vers i låten. Snopet? Ja. Att säga att detta då är en kväll värd att minnas stämmer till viss del för Big Sean gör trots allt ett bra uppträdande, men når tyvärr inte hela vägen fram. Om jag fick välja höjer vi (tyvärr) åldersgränsen och plockar också fram fler låtar från senare släpp så vi får se den Big Sean som textmässigt utvecklats sedan ”Finally Famous”. Då hade det antagligen kunnat bli riktigt bra och då hade jag kunnat hålla med honom om det minnesvärda.

67a09b5308079e190f099af3

Av Özgür Kurtoǧlu.

”Daredevil: Born Again”, Disney+ (4 mars)

Sju år har gått sedan Marvel-serierna på Netflix alla avslutades och slussades över till Disney+ för förvaring. Ungefär lika lång tid har passerat i Marvel Cinematic Universe som Daredevil nu officiellt är en del av och förväntas att i princip omedelbart bli dess mest brutala och blodiga kapitel.

”Paradis City”, Prime Video (7 mars)

Alexander Abdallah gör för sin första roll sedan “Snabba Cash” i efterlängtade “Paradis City”. Baserad på Jens Lapidus bok spelar Julia Ragnarsson en SÄPO-agent i jakt på inrikesministern som kidnappats. Hon vänder sig till en f.d MMA-fighter som riskerar livstids fängelse med ett ultimatum: hjälp oss eller riskera att aldrig få träffa din dotter igen.

”The Righteous Gemstones” Säsong 4, Max (10 mars)

Danny McBrides fullkomligt absurda serie om en hejdlöst excentrisk TV-predikantfamilj har hyllats som en av de senaste årens absolut roligaste. Dessvärre tar ”Righteous Gemstones” slut med sin kommande fjärde säsong, men av de tre tidigare säsongerna att döma kommer även denna att vara minst sagt minnesvärd.

”Dope Thief”, Apple TV+ (14 mars)

Skapad av manusförfattaren för ”The Town”, ”The Batman”, ”Top Gun: Maverick”, och ”Bad Boys for Life”, med Brian Tyree Henry i huvudrollen som en (av två) vänner från Philadelphia som låtsas vara DEA-agenter för att råna ett hus. Allt går, som väntat, väldigt fel, och konsekvenserna blir hyfsat dramatiska.

”The Studio”, Apple TV+ (26 mars)

Till skillnad från alla serier Seth Rogen hittills skapat är ”The Studio” som taget direkt ur verkligheten. I ett Hollywood mitt uppe i massor av förändringar samtidigt försöker Rogens Matt Remick handfallet och komiskt att hänga med i svängarna med Continental Studios, som han precis blivit chef över.

”Black Mirror” Säsong 7, Netflix (10 april)

Charlie Booker, skaparen av ”Black Mirror”, har medgett att det blir svårare och svårare att skriva nytänkande och uppseendeväckande berättelser i en värld som hunnit ikapp hans series dystopiska galenskap. Ändå är en av vår tids mest omskrivna, omtalade, omtyckta, och obehagliga tv-serier tillbaka med en ny säsong i år.

”Your Friends & Neighbors”, Apple TV+ (11 april)

Apple har visat sig vara väldigt skickliga på att snickra ihop draman rika på intriger. I april bjuder de på Jon Hamm som en nyskild förvaltare av värdepappersfonder i New York, som blir av med jobbet men försöker bibehålla sin livstil samt livet som hans familj vant sig vid att leva, genom olagliga medel.

”The Last Of Us” Säsong 2, Max (14 april)

Andra säsongen av en av tidernas mest omtyckta TV-spel var kontroversiell innan en enda sekund hade filmats av skäl som inte går att prata om för att det avslöjar för mycket för alla som inte spelat spelet. Det är, oavsett om du vet vad som kommer hända eller inte, en av årets tveklöst största TV-händelser.

”Andor” Säsong 2, Disney+ (23 april)

Referenserna har varit många och tydliga i snart 50 år nu men bevisligen inte tydligt nog: ”Star Wars” utspelar sig i en galax som styrs av fascister och handlar om de förtrycktas kamp för att bryta sig loss. ”Andor” dyker djupt i det växandet mörkret. Dess andra, tyvärr sista, säsong är oerhört efterlängtad.

”A Knight of the Seven Kingdoms”, Max (TBA)

En av de mest älskade novellerna från George R.R. Martins ”A Song Of Ice And Fire”-värld har även den blivit en tv-serie. Ser Duncan The Tall och prins Aegon V Targaryens äventyr tar plats i Westeros 90 år innan ”Game Of Thrones”, är färdiginspelad, inne i postproduktion-stadiet, och kommer till HBO senare i år.

Foto: Prime Video / Max