67a09c62031422de92044c12

Av Pontus Gustavsson.

Jag valde på förhand att inte läsa någonting om torsdagens spelning med Petter för att inte förstöra överraskningsmomentet av kvällens låtval (fredag 15:e november). Någonting jag också hade bestämt mig för sedan tidigare var att ett sådant här ambitiöst projekt som att leverera rap över Sveriges Radios Symfoniorkester automatiskt borde hyllas nästan oavsett slutresultat. Men självklart var också förväntningarna inför kvällen skyhöga. Och publiken i Berwaldhallen var under fredagkvällen uppenbarligt taggade på detta exklusiva tillfälle.

När Petter i helsvart glider in på scen tillsammans med dirigent Hans Ek jublas det i hela lokalen. Från parkett rad tio får jag sedan se konserten dra igång. Bakom sig förutom Sveriges Radios Symfoniorkester har han självklart sin vän och kollega DJ Sleepy men också vokalisterna Mogge Masayah och Linn Segolson. Petter ser till en början ut att vara lite nervös framme vid scenen, vilket inte är helt oförståeligt. Men han växer sig in i rollen efter ett par låtar. Symfonikerna spelar Wendy Renes klassiska låt After Laughter som kanske gjorts mest kända via Wu-Tang Clans låt Tearz. Annars blandas det bra med gammalt och nytt, även om fokus ligger på det något nyare materialet.

Det lämnas plats för bland annat Håll om mig, Stockholm i mitt hjärta, Det går bra nu, Natt & dag, Så klart!, Repa Skivan, God Damn It, Gryning, och Kärleksaffär. Bäst blir spelningen på spåren Längesen, en låt som förmodligen aldrig gjorts bättre och där Linn är helt fantastisk, precis som resten av hennes insats under kvällen. Stycket görs avskalat och snyggt med harpa och stråkar. Även klassikern Fäller en tår gör sig strålande i detta format och sticker ut med sitt pampiga intro precis som på Mikrofonkåt.

Någonting som också känns genomarbetat är mellansnacken som stundtals känns som stå upp-rutiner. De som har sett Petters pågående föreläsning om sin karriär känner igen delar av historierna. Åhörarna får höra om hans resor till Italien, övergången från engelska till svenska språket, tidiga textskrivarstapplanden, sin londonvistelse i unga år och finkulturella publikflört med Goethes bok Den unge Werthers lidanden.

Några låtar som jag tror hade fungerat strålande och som jag saknade var originalversionen av Vinden har vänt, En liten snubbe med sina pampiga stråkar och den melankoliska favoriten Samma, samma. Men trots några tveksamma låtval är det en fantastisk kväll som avslutas med att Petter blir inropad fyra gånger och bjuder på publiken på Alla vet en extra gång. Nu väntar man bara på att artister som Timbuktu och Ken Ring ska få möjligheten att rama in sina låtar i en liknande miljö.

Foto: Camilla Cherry

67a09b1c08079e190f099af2

Av Niklas Hagberg.

”Split Fiction” (6 mars)

Från svenska Hazelight där Josef Fares är högst inblandad kommer nästa co-op spel. Efter succén med “It Takes Two” är det många som räknar in en till succé för det svenska företaget här. Liknande upplägg som förra spelet där man hjälper varandra genom roliga gåtor.

”Assassin’s Creed: Shadows” (20 mars)

”Assassin’s Creed” är ungefär som EA Sports-spelen. Det kommer ett nytt varje år, som man oavsett hur bra eller dålig förra årets version var, köper och testar. Denna gång i feodala Japan med ninjor och samurajer.

”Atomfall” (27 mars)

Ett litet brittiskt Fylke-liknande samhälle har drabbats av extrem radioaktivitet och du måste överleva. Av det man fått se hittills verkar detta extremt intensivt då du måste kontrollera din karaktärs puls. Blir pulsen för hög, ja då får du ganska snabbt problem då det dessutom avslöjats att man dör extremt lätt.

”InZoi” (28 mars)

Krafton, som tidigare gjort ”PUBG” och ”The Callisto Protocol”, ska nu göra sin version av ”The Sims”-spelen. Här skapar du din karaktär med ändlösa val och möjligheter. Hyperrealistiskt, med hjälp av Unreal Engine 5. Gillar du att ha kontrollen? Då är det här något för dig.

”DOOM: The Dark Ages” (15 maj)

Våldsammare än Doom-franchisen blir det inte, nu ännu värre. Denna gång i medeltiden med bättre grafik, brutalare vapen och gissningsvis ännu mer blod. Gillar man köttigt, då är det årets ”DOOM” man ska hålla utkik för.

”Mafia: The Old Country” (sommar)

Väldigt många har en romantiserad bild av maffian efter ”Gudfadern”-filmerna, ”Maffiabröder” och ”Sopranos”. Känner man någon gång att man vill ta del av den romantiserade bilden så är ”Mafia”-spelen perfekta. 

”Borderlands 4” (23 september)

Ännu en uppföljare till ett framgångsrikt franchise. Som vanligt, en miljon olika vapen i ett spel där lika många behövs. Testa alla medan du skjuter ihjäl utomjordingar som försöker ta över världen.

”Dune: Awakening” (TBD)

Denis Villeneuvestvå ”Dune”-filmer har tagit stora delar av världen med storm. Nu är det dags för Funcom att leverera ett spel som matchar kvalitén på filmerna. Du kommer få fritt springa runt på ön Arrakis och slå ihjäl fiender i jakten på tronen.

”Ghost of Yōtei” (TBD)

Väldigt många spelade och gillade det kritikerrosade ”Ghost of Tsushima”. Detta är uppföljaren, 300 år senare i tiden och med mer kontroll över narrativet. Lika vackert som förra spelet blir det också, när man befinner sig runt Yotei-berget i Japan. Dock endast för PlayStation-spelare.

”Grand Theft Auto VI” (TBD)

Det kanske mest efterlängtade spelet någonsin, vilket till och med gett upphov till en slags långtgående memekultur där folk nämner osannolika saker som händer innan ”GTA VI” släpps. Kan det leva upp till förväntningarna som byggdes efter trailern? Vi längtar efter att få reda på det. 

Foto: Rockstar Games / Ubisoft