67d2b78e13c8671e42039b52

Av Damir Sepulveda Espinoza.

Bara minuterna efter att Tyler The Creator är klar med sin solospelning träder ledarens tokiga klan Odd Future på scen. Och vilken introduktion det blir. Pang på rödbettan smäller det när gänget börjar med några av sina ösigaste låtar. Vilka låtar det exakt är, är jag inte helt bekant med, men den distinkta basen och dunket är svår att värja sig mot och, allra främst, bjuder de med sin energiska scennärvaro en avväpnande lekfullhet och humor.

Tyler The Creator får oss i sin callback att ropa ”I doodoo on myself” och garva. Hodgy Beats balanserar smidiga och härjiga danssteg längs scenen. En av gruppens maskotar Jasper Dolphin säger lustigheter titt som tätt och bjässen, Left Brain, gör oftast inte så mycket mer än att stå i bakgrunden som någon slags Frankenstein-objekt. Såsom det kan vara mellan vissa typer av polare så hojtar de samspelat nonsens mellan sig. De är livslevande karaktärer inför oss och bjuder på varenda trick i baggaget. Tricksen blir aldrig plojiga, fåniga eller larviga – de 60 minuterna Odd Future står på Green Stage framstår istället som professionell spontanitet.

Det är inte alls lika mycket åskådare som ser på California rapparna som till exempel Timbuktu och det publikhavet han, eller andra akter drog. Vid dessa tillfällen har mängden sträckt sig bortom staketet längre bak. Men för de entusiastiska i den ändå duktigt tjocka klungan och, viktigast, Odd Future spelar det ingen roll. Folk slänger in cigaretter, solglasögon och nallar som medlemmarna inspekterar roat. Tyler ber oss röja efter hans instruktioner ett par gånger för maximal effekt, med lyckade resultat – speciellt mot slutet när många hajpat hoppar och ropar ”wolf, gang!” till refrängen i ”Sandwiches”. När det förträffliga showmanshipet nästan är över, slänger Kingsize egen praktikant in fotbollslandslagströja med Tyler på ryggen, och tackar denne och oss alla med ”thanks to all the assholes that came and suck my dick!” inför jubel. Samma gamla Odd Future, men med en större glimt i ögat och ett mer polerat kaos.

Press

///Damir Sepulveda Espinoza

67a09b1c08079e190f099af2

Ashley Walters har mycket på gång just nu. Skådespelaren som spelade Dushane Hill, en av huvudrollerna i succéserien “Top Boy” är nu klar med sitt nästa projekt, miniserien “Adolescence“ som kommer till Netflix, idag den 13 mars. Det speciella med denna serien är att de fyra avsnitten är filmade i en enda lång tagning vardera. Regissören heter Philip Barantini och har blivit hyllad för den liknande filmen “Boiling Point“ med samma idé.

I ett Instagram-inlägg berättar Walters genomgående vad filmen handlar om och hur imponerad han är av skådespelaren Owen Cooper, 13-åringen som gör sin debut som skådespelare. Serien som även innehåller skådespelare som Stephen Graham (“Boardwalk Empire“, “Snatch“) och Erin Doherty (“A Thousand Blows“, “The Crown“) handlar om hur en familj ställs på ända när sonen arresteras för att ha mördat sin 13-åriga skolkamrat. Det blir förtvivlan och drama när familjen måste konfrontera deras värsta mardröm.

Apropå Erin Doherty har Ashley Walters även del i nya serien “A Thousand Blows” via Disney+ och jobbar även på sin debut som filmregissör, bland annat med just Stephen Graham i en av rollerna. Inte nog med det så släppte han nyligen en vass låt och video med UK-giganten Giggs titulerad “Take A Pic”, från EP:n “Test The Walters 2” som kom förra fredagen.

Se “Adolescence” via Netflix här och lyssna på musiken nedan!

Foto: Netflix