En majestätisk inledning av Nicki Minaj påminde oss om varför hon är en av de största artisterna i världen. Med en stark scennärvaro och konstant interaktion med publiken glänste hon med en uppskattad kaxighet under låtar som ”Beez in the Trap” och ”Did it On’em”. Detta bäddade för en minnesvärd kväll. Men för hiphop-entusiasten var det nästintill slut på det roliga efter de inledande 20 minuterna. För när hon väl äntrade scenen igen, efter att Juice World hade uppträtt sin del av kvällen, återvände hon i takt till vad som kan beskrivas som bubbelgums-pop dundrandes ur högtalarna. Att Barbie är hennes alter-ego är ingen nyhet, inte heller något jag ogillar med henne. Men att hennes album ”Queen”, albumet som turnén är döpt efter, skulle få ta ett baksäte (eller plats i bagageluckan) för de poppigare låtarna som ”Starship” och ”Pound the Alarm” var både oväntat och något av en besvikelse.
Trots övervägande fokus på popmusiken går det inte att förneka hennes underhållningsvärde och sagolikt välproducerad show med allt från bakgrundsdansare, rekvisita som sängar och troner till visuella attribut. Dessutom fanns det fina stunder när låtar som ”Right Thru Me” fick utrymme att beröra. Den som förväntade sig mer fokus på albumet har befogenhet att känna sig besviken. Men ta kvällen i sin helhet och det var en Nicki Minaj som visade upp sin flexibilitet att röra sig fritt mellan genrer och perioder av sin karriär.
Det här minns vi: Besvikelsen när Ganja Burn spelades upp men ingen Nicki på scen.
Bästa låtar: ”Did it On’em” och “Big Bank” för det var då MC:n inom henne glänste igenom.
Publik: Om jag någonsin har tvekat på hängivenheten hos Nicki Minaj’s fans lär jag aldrig göra det misstaget igen. För första gången i mitt liv fick jag hålla för öronen vid ett par tillfällen trots att en tredjedel av arenan var tom. Respekt till ”The Barbs” som bjöd på härlig, positiv stämning.
/ Sofia Yohannes
Se videoklipp i Stories, från spelningen, via @kingsizemag.se på Instagram.
Foto: instagram.com/nickiminaj