67d0bf38ddc77901d10c9052

När det kommer till kärlek och relationer har hon en låt för exakt varje stadie du möjligtvis kan genomgå. Namnet på turnén beskriver Mary som the ”Queen Of Hearts” och går hand i hand med temat för kvällen: Kärlek och relationer men även att sluta bry sig om negativitet och skitsnack, ett budskap hon trycker extra mycket på. Hennes ord blir trovärdiga i och med att hon gör entré efter att skärmen visat en rad löpsedlar som inkluderar skandaler kring henne själv; från skilsmässa till skattefusk och stämningsansökningar. Förutom att hon är en levande legend och en av de absolut bästa inom sitt område är hon inte ute på turné för att festa loss med publiken. Mary gör det som känns bäst för henne och hon vill sätta musiken i ett sammanhang; bygga upp en röd tråd, läxa upp snubbar och stötta kvinnor.

Mycket av det hon framför denna kväll går i linje med hela hennes karriär och är ”for the ladies”. Hon har varit med tidigt 90-tal och musikutbudet är brett och hon lyckas blanda nya och äldre låtar på ett personligt sätt. Övergångarna är snabba, allt sätts i en kontext som hon kan relatera till eller sprida kunskap om. Den senaste ”Thick Of It”, klassikern ”Real Love” och låtar som ”Good Woman Down”, ”I Can Love You”, ”My Life”, ”Take Me As I Am”, ”Not Gon’ Cry”, ”The One”, ”Be Happy”, No More Drama” och slutligen det vi alla väntat på; ”Family Affair” framförs under kvällen. Vid ett tillfälle sätter hon sig ner på en stol för att läxa upp varendaste man som befinner sig i Annexet. Summering av Marys predikan är: Om du vill höra en kvinna säga de tre orden så måste du: Backa henne och ha hennes rygg genom allt, bli inte avundsjuka över hennes självständighet samt höj aldrig någonsin din hand mot henne. Mary J. Blige erhåller en galen star quality, rösten är fantastisk och ett lyckorus uppstår i hela kroppen bara av att se henne på scen. Men under hela kvällen har hon ändå en viss distans till publiken. Hon bryr sig inte om de kan låtarna eller om de ens blir hypade. Kanske beror det på att hon kan sitt värde och är inte i behov av att mjölka fram reaktioner hos publiken. Hon är Mary J. Blige, The Queen Of Hip Hop Soul och gör precis som hon vill. Blir hon inlevelserik under ett framförande och känner för att lägga sig på golvet så gör hon det. Visst saknade jag låtar som ”911”, ”Be without you”, ”One Love” och ”Mr Wrong”, men Mary gör det Mary vill och det är faktiskt därför hon har tilldelats och behåller titeln ”Queen”.

// Mariana Benyamin Sir

maxwell-stockholm-s

När The Queen, Mary J. Blige, avslutat sitt magnifika set får vi efter en kort paus se och höra “kungen” i turnékonceptet, då akt två tog vid. Hos flertalet fanns spänd förväntan på Maxwells framförande då hans Berns-gig (2009) för evigt etsat sig fast i medvetandet hos huvudstadens soulälskare. Gick det att leva upp till ett av 00-talets mest omtalade spelningar? Rent musikaliskt prickar Maxwell så klart rätt med ett band som har både funkig groove-känsla och nerven för att beröra rakt in i våra hjärtan. Arenaformatet visar sig relativt omgående vara mer svårbemästrat för Maxwell, som trots det excellent bandet och magisk röst, inte på allvar fångar publikens uppmärksamhet från kravallstaket till barmyller längst bak i konsertlokalen.

Det är graciöst och vackert att beskåda men scenspråket från Maxwell är för mig något tillintetsägande trots stämningsskapande 70-talskänsla och frekventa Prince-anspelningar. Det blir under Maxwells knappt femton låtar långa set, växelvis glimtar från en karriär som spänner över 20 år, höjdpunkter från debutskivan (“Ascension” och “Dancewitme”) samt från “BLACKsummers’night” (“Bad Habits” och avslutande “Pretty Wings”) och senaste “BlackSUMMERS’night” . Bäst under kvällen är live-versionen av “This Womans Work” med märklig svensk översättning av texten på videoväggen bakom….? Maxwell skulle i mitt tycke inlett spelningen som första akt medan Mary J säkerligen hade kryddat besökarnas lördagkväll med en energiboost av känsla, budskap och mer varierad diskografi mot slutet. Maxwell framstod i mina ögon, trots en mycket bra spelning, på sin höjd som en kronprins bakom en stark drottning, båda sprungna ur 90-talets magiska neosoul-generation.

// Tobias Carlsson


Bästa låtar:
“Real Love”, “Family Affair” och “No more drama” (Mary J. Blige) samt “Ascension” och “This Womans Work” (Maxwell).

 
Detta minns vi: Inlevelsen hos Mary under “No More Drama”. Det var äkta och hon menade varje ord. Gåshud gånger 100.

 
Publiken: Blandad, utspridd och ganska lugn. I och med att Mary J. Blige och Maxwell har varit relevanta under dryga 20 år är det klart attderas fanskara består av olika åldersgrupper.

Mary J. Blige kör sin nya singel Thick Of It! #maryjblige #maxwell

Ett filmklipp publicerat av Kingsize Magazine (@kingsizemag)

Wow! @maxwell har nu tagit scenen! #maxwell #maryjblige

Ett filmklipp publicerat av Kingsize Magazine (@kingsizemag)

Foto: Melika Zakariae

67a09b5308079e190f099af3

Av Malkolm Landréus.

Yung Lean ”Jonatan” (2 maj)

Efter att ha lämnat svenska skivbolaget YEAR0001 under kontroversiella former verkar Yung Lean göra sig redo för ett storslaget år. I mars intar han Avicii Arena och runt samma tid väntas ett bekräftat självbetitlat album.

Aleks ”För oss” (23 maj)

”Den här gången vill jag lämna efter mig något positivt, som ett lyckligt slut på filmen”, sa Aleks när han i fjol återvände och bekräftade ett comebackalbum tillika avslutande del i en albumtrilogi som innefattar debutklassikern ”Inte längre fiender” (2011) och vackra ”Livet mellan raderna” (2016).

Advance Patrol ”Återkomsten Från Området” (13 juni)

20-årsjubileumet för debutalbumet ”Utskrivna” tycks ha skapat mersmak för den ikoniska Malmögruppen, då man i samband med det bjöd på en nyskriven låt. Sedan dess har ett kommande album bekräftats och första singeln ”Dumma Dumma” presenterats.

Svenska Akademien (juni)

18 år efter sitt senaste album är den skånska reggaegruppen tillbaka med ny musik. 2025 startades med ”Resa dig igen”, som blev första smakprovet från en ny fullängdare med release i juni.

Simon Superti ”Hemlisar: Kapitel II” (höst)

2025 blir Simon Supertis största år i karriären som artist. Fresh out of ”Så mycket bättre” fick han sin första listetta med ”Bullerbyn är död” som under våren följs upp av en ny turné och fyra(!) singlar innan ”Kapitel II” landar ”direkt efter sommaren”.

Cherrie (TBA)

Det räckte med fjolårets singlar för Cherrie att bli Grammisnominerad i februari. I samband med nyheten avslöjade hon att hennes femte album är klart, så framgångarna lär förstås inte bli mindre i år. Det har faktiskt hunnit gå hela fyra år sen sist.

Mwuana (TBC)

”Locked in. Finishing touches”, skrev Mwuana på en story nyligen. Och han menar det bokstavligen. Texten kom med en bild på en bäddad säng i en studio och har man sett dokumentären ”Mwuana: Framför allt” så vet man hur mycket kamp som ligger bakom.

Ken Ring (TBD)

”Hiphop är tillbaka i min själ äntligen. Inte akustiskt”, skrev Ken Ring nyligen på sociala medier. Med tanke på att han förra året utlovade ”minst två album” så kanske det är dags nu. Ny singel släpptes i fredags.

Seinabo Sey (TBD)

”I might be working on two albums, or a couple of EPs” skrev Seinabo i höstas. Detta efter att i somras ha annonserat ett album på svenska och synts en hel del i Gambia med Yasin. Mycket att hålla utkik efter, med andra ord.


Deki Alem ”Forget In Mass” (TBA)

”Our debut album ‘Forget In Mass’ out 2025”, förkunnade den kritikerrosade duon tidigare känd som BENNETT strax innan nyår. Gillar man lite drum’n’bass till sin postpunksrap kan det här bli något alldeles, alldeles extra.

Foto: Pressbild