67d0bf38ddc77901d10c9052

Led Zeppelins ”Dazed and Confused” och Jimi Hendrix ”All Along the Watchtower” ekar ut över Bråvalla. Människor så långt ögat kan nå. Det är sista dagen på festivalen och det känns som att det är just denna show som folk har väntat på. Spänningen ligger som ett dis över det enorma publikhavet. Jag vet inte vilka Adept är, men om de förväntade sig sällskap sänder jag dem en tanke i dag.

När Kanye äntligen dyker upp gör han det till trummorna i ”Black Skinhead”, iklädd Martin Margiela-mask, med endast ett blodrött stegrande torn som signifikant sällskap på scenen. Det är avskalat och snyggt, men samtidigt lite tråkigt. Tills man inser att det inte alls är tråkigt. Den night vision-manipulerade kamera som följer Kanye på scen skapar en surrealistisk känsla som förstärks när man inser att den sakta men säkert avtar. Det känns som att man hamnat i en värld mellan Watchmen och Sin City. I slutet av showen, när även masken har avlägsnats, kan man äntligen se Kanyes ansikte klart och tydligt. Det är förstås symbolism i allra högsta grad, och det är så, så snyggt.

Scensymboliken gör sig också extremt passande till de få ord som Mr West väljer att yttra. ”I live for this shit, I die for this shit, I am the best at this shit, I am Kanye motherfucking West, I am Yeezus!”. Det är som upplagt för att kritiseras. Själv ler jag bara och nickar instämmande för mig själv. Det finns ingen annan som Kanye West och precis som han själv uttrycker det, finns det ingen som är mer rock’n’roll.

Trots att ljudet inte låter perfekt är mottagandet och utförandet av dem näst intill just det. ”Cold As Ice”-samplingen till ”Cold”, den galet tunga basen som skakar om hela Bråvalla till tonerna av ”Don’t Like” och ”Power”, den förväntat vackra beatsnickrar-sekvensen i samband med ”Runaway” och den fantastiskt utdragna avslutningen av ”Blood On the Leaves”. Lägg därtill en extatisk publik som bidrar med en tusenfaldig sångkör till i princip varje refräng. Ja, det här var precis så bra som man hade väntat sig.

På vägen mellan Luna-scenen och det tält där Earl Sweatshirt kort efter ska spela hinner man uppfatta två olika reaktioner inom loppet av tio sekunder: ”Fyfan, vad kass han var” samt ”det där var nog det bästa jag sett”. Med andra ord är allt precis som vanligt gällande Kanye West.

betyg_4,5

// Malkolm Landréus
Foto: Melika Duvetinte Zakariae

 
 
67a09b5308079e190f099af3

Av Özgür Kurtoǧlu.

De La Soul ”Clear Lake Audiotorium” (7 mars)

2025 års rent definitionsmässigt mest efterlängtade musikrelease är ett som knappt gått att höra på 30 år, om du inte laddade ner det 14 februari 2014. De La Soul släppte EP:t som en promo-skiva för DJ:s och så var det med det, ungefär. Nu släpps det äntligen på riktigt både fysiskt och digitalt.

Lil Wayne ”Tha Carter VI” (6 juni)

Det säger något om Lil Waynes status att han använde en collegefootball-sändning i januari och en reklam inför Super Bowl att presentera sitt senaste album. ”Tha Carter VI” är hans första album på fem år, hans femtonde album sedan karriärstarten för 34 år sedan, det första i ”Tha Carter”-serien på sju år, och släpps i sommar.

Kendrick Lamar (TBC)

Det tog internets alla hiphop-detektiver knappt någon dag att komma fram till, på mystiska och inte helt tydliga sätt, att ”GNX” bara var ena halvan av vad Kendrick Lamar i hemlighet kokat ihop i albumväg under 2024. Kommer han verkligen släppa nytt kort efter framträdandet på Super Bowl LIX? Alla hoppas.

Doechii (TBC)

Snart tio år och tre mixtapes in i karriären, det senaste ”Alligator Bites Never Heal” hyllades som ett av 2024 års bästa och krönt med ett fantastiskt framträdande hos NPR Tiny Desk, har Doechii hävdat att hennes debutalbum antingen är snart klart, eller på god väg, eller något precis däremellan. 

Nas & DJ Premier (TBC)

Var sak har givetvis sin tid men det är ändå smått otroligt att Nas och DJ Premier först började prata om ett samarbetsalbum i januari 2006. Nästan 20 år senare släppte de singeln “Define My Name” i samband med 30-årsjubileumet av ”Illmatic” och nu verkar albumet faktiskt vara på väg att släppas i år.

Yasiin Bey & The Alchemist ”FORENSICS” (TBD)

2024 släppte The Alchemist hela fyra väldigt bra album: ett med Oh No som Gangrene, ett med Hit-Boy och Big Hit, ett med Roc Marciano, ett soloalbum, och hann även producera Kendrick Lamars “Meet The Grahams”. Nya albumet ”FORENSICS” med Yasiin Bey, premiärspelat i Paris i januari kommer senare i år.

Clipse ”Let God Sort Em Out” (TBD)

När Malice vände sig till religionen, bytte namn till No Malice, och kallade duon han haft med sin lillebror avslutad, fick Pusha T vara världsbäst på “high-taste level, luxury, drug raps” ensam. Efter 15 långa år är Clipse äntligen tillbaka, med ett nytt album som vanligt helt producerat av Pharrell.

A$AP Rocky ”DON’T BE DUMB” (TBD)

30 augusti 2024 skulle A$AP Rockys fjärde album ha släppts. Sedan gällde någon gång den hösten. Nu verkar inte ens Rocky själv vara helt säker men han säger heller inte varför. Det försenade albumet, det första på sju år, är iallafall ett av årets mest omtalade och en välkommen återgång till musiken.

J. Cole ”The Fall Off” (TBA)

10-årsfirandet av ”2014 Forest Hills Drive” på Madison Square Garden i New York var som ett ärevarv för J. Cole. Där sa han att nästa års Dreamville Fest kommer bli den sista, och inför festivalen han själv skapade planerar J Cole att släppa vad han hävdar kommer att bli hans sjunde och sista album. 

Freddie Gibbs & Madlib ”Montana” (TBD)

Både Madlib och Freddie Gibbs pratade om att ”Montana” skulle släppas förra året. I och med att Madlibs hus sorgligt nog brann ner i Los Angeles-bränderna har han givetvis annat att tänka på. Förhoppningsvis kommer albumet senare i år och ger fans ett sätt att hjälpa Madlib rusta upp familjehuset igen på.

Foto: NPR / Kaito