67a09c62031422de92044c12

Av Alexander Kihlström.

Så var det dags för en av de konserterna jag sett fram emot allra mest under våren. Denmark Vessey släppte tillsammans med producenten Scud One albumet ”Cult Classic” förra året som placerades av mig (och flera andra) i toppskiktet av listan för bästa album 2013. Detsamma gällde Quelle Chris hyllade debutalbum ”Ghost at the finish line”, också från 2013. Utöver dessa så skulle vi bjudas på rosade duon Dag Savage (producenten Exile och rapparen Johaz) samt de som kanske flest kom för att se: Blu & Exile.

Först ut är Quelle och Denmark. Det börjar lite oroväckande när beatet hoppar och Quelle Chris reagerar som att han har fått i sig ett gäng öl backstage. Men oron släcks snart när Quelle och Denmark jobbar effektivt tillsammans och kompletterar varandra alldeles utmärkt. Denmark är den eftertänksamma och Quelle är den energiska. ”What Up”, ”Super F*ck” (workout-pass!), ”Cult Classic” och ”Hoeinindagaddadavida” är några låtar som sticker ut när de blandar sina diskografier på ett utmärkt sätt. Till och med när ena skivspelaren går sönder löser det sig utmärkt, när Exile börjar liveproducera ett (skitbra) beat, som han också gör flera gånger under kvällen. Riktig show där Quelle och Denmark också bjuder på stor humor under kvällen. Ett radarpar!

Efter Quelle och Denmark kommer Johaz ut och då fick man hålla i sig. Johaz, rapparen i Dag Savage, kommer ut i ca 200 km/h och ger ifrån sig så mycket energi att de med svagt hjärta förmodligen satte sig ner i förebyggande syfte. De går igenom sin skiva ”E&J” på ett snyggt sätt och Johaz är inte BARA en ”rip your face off-rapper” (som Exile beskrev honom efteråt) utan han hanterar även låtar som, när han berättar om övergrepp han utsattes för som barn (bl.a.) i ”For old times sake”. Det är ett riktigt snyggt set rakt igenom och jag tror att Dag Savage fick många nya fans. Bäst var singeln ”Twilight” och Johaz förmåga att hantera alla beats Exile slänger mot honom.

Sist ut är ”stjärnan” i gänget: Blu, en ytterst ”cool cat”. Om Johaz hade så mycket energi att hela rummet skakade så tog Blu ner tempot rejält. Han rör sig inte mycket på scen, men det behöver han inte. Den musik som Blu (och Blu & Exile) har gjort bäddar för att vi chillar ner lite, men det blir aldrig för lugnt – tvärtom. Blu har bra kontroll på publiken hela tiden och när det krävs så höjer han både tempo och temperatur inne på Fasching denna kväll. Fina ”Maybe one day”, ”Burgundy Whip” och ”The narrow path” sticker ut allra mest. Blu sköter sitt jobb utmärkt och missar inte en stavelse. Ett bra slut på en riktigt bra kväll!

Foto: Melika Duvetinte Zakariae

67a09b5308079e190f099af3

Av Özgür Kurtoǧlu.

”Mickey 17”, Filmstaden (7 mars)

Tävla om biobiljetter, bok och presentkort här!

Det tog Edward Ashton sju år att skriva novellen ”Mickey 17”, men sålde filmrättigheterna innan boken ens publicerats. Tre år senare är det snart premiär med Robert Pattinson i huvudrollen och regi av  Bong Joon-ho: vinnare av Oscars för Bästa Film, Bästa Regissör och Bästa Originalmanus med ”Parasite”.

”Sinners”, Filmstaden (18 april)

I sin första film sedan 2018 som inte är om Black Panther provar Ryan Coogler något helt annorlunda, och betydligt mörkare än han brukar. ”Sinners” är en skräckfilm rakt igenom, om tvillingbröder (Michael B Jordan i bägge roller) som återvänder till sin hemstad och möts av en ondska de aldrig tidigare sett. Musik av Ludwig Göransson.

”Mission: Impossible – The Final Reckoning”, Filmstaden (23 maj)

För varje ny Mission: Impossible känns det som att Tom Cruise aktivt försöker hitta dödligare situationer att ta sig ur. Det har ryktats om att The Final Reckoning är det sista omöjliga uppdraget, så det innehåller garanterat några av de mest häpnadsväckande actionscenerna som någonsin har filmats.

”28 Years Later”, Filmstaden (20 juni)

En av de senaste årens mest överraskande filmnyheter var inte bara att ”28 Days Later” skulle få en till uppföljare. ”28 Years Later” skulle dessutom regisseras av Danny Boyle och skrivas av Alex Garland, som regisserade respektive skrev den första filmen som numera anses vara en sann skräckklassiker.

”F1”, Filmstaden (27 juni)

I princip varenda stor filmstudio i USA var med och budade om rättigheterna till en länge obetitlad film med Brad Pitt i huvudrollen och som producent. Det visade sig vara en film om Formula 1, officiellt backad av F1, och med titeln ”F1”, där Pitt spelar en gammal F1-förare som blir mentor till en ny talang, spelad av Damson Idris.

Obetitlad komedi från pgLang och Park County via Paramount Pictures (4 juli)

Trey Parker och Matt Stone, grundarna av South Park, jobbar på en film med Dave Free och Kendrick Lamar, om om en slav-skådespelare som har praktik på ett levande museum, som upptäcker att hans förfäder ägdes av hans flickväns förfäder. Tänkt premiärdag 4 juli, USA:s nationaldag. Det låter…spännande.

”Superman”, Filmstaden (11 juli)

Att DC Extended Universe läggs ner och blir DC Universe betyder såklart också nya filmer med nya skådespelare från världen där Batman och Superman håller hus. Det har viskats och skvallrats massor om James Gunns ”Superman” och det allra mesta har varit positivt, trots väldigt höga förväntningar.

”The Fantastic Four: First Steps”, Filmstaden (25 juli)

Det gick inte tillräckligt bra när filmerna med Jessica Alba och Chris Evans släpptes för 20 år sedan. Det gick direkt dåligt när den med Miles Teller och Michael B Jordan släpptes för 20 år sedan. Det är fullt förståeligt att Marvel varit försiktiga med att introducera Fantastic Four in i MCU. I sommar är det dags.

”Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery”, Netflix (TBD)

Daniel Craig ville undvika att fastna i en och samma roll  efter att ha spelat James Bond i 15 år. Men så fick han en roll av Rian Johnson som en briljant detektiv från den amerikanska södern. Efter premiären av ”Knives Out” var han enligt egen utsago redo att spela Detective Benoit Blanc för alltid.

”EDDIE”, Netflix (TBD)

För första gången i sin långa och smått mytomspunna karriär blickar den levande legendaren Eddie Murphy tillbaka på allt han åstadkommit, och vad som fortfarande väntar och komma skall. Till slutet av året kommer en dokumentär på Netflix som går igenom hans 50 år som komiker, musiker, och skådespelare.

Foto: Warner Bros. Pictures / Netflix