Av Damir Sepulveda Espinoza.
Med tanke på att Norrköpingsrapparen Dapz, från Stockholm ursprungligen och uppväxt i Nyköping, skulle spela på en av Bråvalla Festivalens minsta scener, Hangar 86, så förväntade jag mig inte mycket ur publikväg. Men vi är trots allt i Norrköping, och det finns genom de dryga 20 minuterna ett par fans som kan texterna bland det klena antalet som samlats, och de vill inget annat än gunga med. Och Dapz gör det bästa av läget. I A$AP Rocky inspirerad utstyrsel flyter Dapz och sin scenpartner omgående naturligt – från första låten, ”So Sick”, till uppträdandets sista minut. Ljudet funkar fint och de uppmanar publiken vänligt att, som sig bör, bounca till en låt som heter ”Bounce”, och visst hakar de flesta inhemska stadborna på. Det blir en avslappnad spelning med inhopp av en beatboxare och Dapz egna freestyle. Han visar även prov på god smak och gör en raplåt av en, som tillhör Los Angeles beatscenens främsta förmågor, Flying Lotus produktion (låttiteln undgår undertecknad pinsamt nog). Helhetsintrycket är att Dapz visar genom giget omgående upp sin slipade talang, och med det, att han är redo för svårare utmaningar.