67d0bf38ddc77901d10c9052

Av Stevie Nii-Adu Mensah.

Spänningen var på topp redan utanför entren till Fasching denna torsdagskväll, I kön delades konversationer om första gången man hörde Bilal på skiva till hans lyckade samarbeten med hans gamla skolkamrat Robert Glasper, Efter att i några minuter själv ha varit delaktig och hängiven i konversationerna så var man äntligen innanför Skandinaviens största arrangör av Jazz till tonerna av Bilals tidigare samarbetspartner och stadskamrat Jill Scott spelad av Dj Pure P.

Den genuint spända & exalterade vibben ifrån och runt scenen börjar nu nå sin peak, folkmassan börjar samlas runtomkring det kommande spektaklet. Klockan är strax innan 22:00 när plötsligt en skägg-pryd man med en cool svart t-shirt stressar sig förbi och kastar ut ett ‘excuse me bro’. Den mannen sätter sig bakom scenens trumset och visar sig vara Bilals trummis Steve McKie, gitarristen Ed Riches, basisten Conley Whitfield Jr, keyboardisten Corey Bernhard & på bakgrunds-sång Micah D. E Robinson följer snabbt efter. Sist kommer artisten själv in bakom Faschings konstnärlige direktör Magnus Palmquist och sätter publiken i lågor med sin närvaro.

Efter att ha nickat åt ljudteknikerns håll och påpekat att hans mikrofon är för hög och att det distar så river han av ett smutsigt growl för att sen inleda konserten med en dödlig kombo av “The Flow” / “West Side Girl” från hans senaste skiva “A Love Surreal”, den senares på plattans lo-fi funkiga känsla får snarare en groovigare kropp när den nu spelas live. Låt efter låt rivs av med “dynamik – hög” till klubbens innehavares fulla uppskattning. Basgången till “Winning Hand” får någon från den övre läktaren att skrika ut ett “woo” i glädje samtidigt som huvuden nickar febrilt i takt till Steve’s hårda och släpande trumkomp. Corey omringad av sina många keyboards skapar en ljudbild som utsänder en analog överdos i denna digitala värld. Sångaren Micah spelar en perfekt supporting role till Bilals lead, spontana utsvängningar blir avklarade uppdrag för denna Washington DC-soulman, speciellt märkbart i den längsta versionen någonsin av första singeln från senaste skivan “Back To Love” där Micah och Bilal går fram och tillbaka med varandra i en jazzig scat-battle utan ände.

Samspelet mellan musikerna och artistens givmildhet när det kom till att låta musikerna få uttrycka sig själva gjorde denna konsert fantastisk. Nottz-producerade låten “Something To Hold On To” från den officiellt osläppta skivan “Love For Sale” fick en nytändning med Ed’s briljanta gitarr-plock och Conley’s trans-framkallande bas-spel, blues utlovades till tonerna av låten “Make Me Over” ifrån samma skiva men blev snarare en funkstänkare ala Michael “D’Angelo Archer, inte att klaga dock. Röstmässigt så var Bilal på topp med en trumpetares närvaro. Ett långt set avslutades på max, men publiken hade inte fått nog utan klappade snabbt tillbaka hela bandet upp på scen igen, denna gång med 2 låtar från debutskivan “1st Born Second” i bagaget, “Sometimes” & “Soul Sista” fick en mer dansant nerv, där det nya arret i den sistnämnda låten nästan överträffade originalversionen som producerades av Raphael Saadiq för snart 13 långa år sen.

Allt som allt så var denna spelning i perfekt längd även fast man hade önskat att låtar som “Slipping Away” & Dr Dre producerade Sally & Fast Lane hade prytt jazzklubbens akustik. Hursomhelst så hade frontmannen det väldigt kul och var helt inne i passionen med allt vad det innebar; sång, dans, flört och skratt.

Foto: AL Fotos

67a09b1c08079e190f099af2

Av Niklas Hagberg.

”Split Fiction” (6 mars)

Från svenska Hazelight där Josef Fares är högst inblandad kommer nästa co-op spel. Efter succén med “It Takes Two” är det många som räknar in en till succé för det svenska företaget här. Liknande upplägg som förra spelet där man hjälper varandra genom roliga gåtor.

”Assassin’s Creed: Shadows” (20 mars)

”Assassin’s Creed” är ungefär som EA Sports-spelen. Det kommer ett nytt varje år, som man oavsett hur bra eller dålig förra årets version var, köper och testar. Denna gång i feodala Japan med ninjor och samurajer.

”Atomfall” (27 mars)

Ett litet brittiskt Fylke-liknande samhälle har drabbats av extrem radioaktivitet och du måste överleva. Av det man fått se hittills verkar detta extremt intensivt då du måste kontrollera din karaktärs puls. Blir pulsen för hög, ja då får du ganska snabbt problem då det dessutom avslöjats att man dör extremt lätt.

”InZoi” (28 mars)

Krafton, som tidigare gjort ”PUBG” och ”The Callisto Protocol”, ska nu göra sin version av ”The Sims”-spelen. Här skapar du din karaktär med ändlösa val och möjligheter. Hyperrealistiskt, med hjälp av Unreal Engine 5. Gillar du att ha kontrollen? Då är det här något för dig.

”DOOM: The Dark Ages” (15 maj)

Våldsammare än Doom-franchisen blir det inte, nu ännu värre. Denna gång i medeltiden med bättre grafik, brutalare vapen och gissningsvis ännu mer blod. Gillar man köttigt, då är det årets ”DOOM” man ska hålla utkik för.

”Mafia: The Old Country” (sommar)

Väldigt många har en romantiserad bild av maffian efter ”Gudfadern”-filmerna, ”Maffiabröder” och ”Sopranos”. Känner man någon gång att man vill ta del av den romantiserade bilden så är ”Mafia”-spelen perfekta. 

”Borderlands 4” (23 september)

Ännu en uppföljare till ett framgångsrikt franchise. Som vanligt, en miljon olika vapen i ett spel där lika många behövs. Testa alla medan du skjuter ihjäl utomjordingar som försöker ta över världen.

”Dune: Awakening” (TBD)

Denis Villeneuvestvå ”Dune”-filmer har tagit stora delar av världen med storm. Nu är det dags för Funcom att leverera ett spel som matchar kvalitén på filmerna. Du kommer få fritt springa runt på ön Arrakis och slå ihjäl fiender i jakten på tronen.

”Ghost of Yōtei” (TBD)

Väldigt många spelade och gillade det kritikerrosade ”Ghost of Tsushima”. Detta är uppföljaren, 300 år senare i tiden och med mer kontroll över narrativet. Lika vackert som förra spelet blir det också, när man befinner sig runt Yotei-berget i Japan. Dock endast för PlayStation-spelare.

”Grand Theft Auto VI” (TBD)

Det kanske mest efterlängtade spelet någonsin, vilket till och med gett upphov till en slags långtgående memekultur där folk nämner osannolika saker som händer innan ”GTA VI” släpps. Kan det leva upp till förväntningarna som byggdes efter trailern? Vi längtar efter att få reda på det. 

Foto: Rockstar Games / Ubisoft