67d2b78e13c8671e42039b52

Av Mia Andersson.

Det är något alldeles speciellt med nattspelningar. Angel Haze har fått tiden 02.15 och strax innan står jag där tillsammans med ett knökfullt tält. Det märks att publiken är påtagligt sugna på att få se henne live och trots en lång väntan på grund av tekniska svårigheter står publiken hängivet kvar. Strax innan klockan 03.30 kliver hon äntligen upp och för dem som tagit en powernap vid stängslet studsar upp som om inget hade hänt. Angel Haze själv verkar inledningsvis lite nedstämd av den långa väntan men omvandlar snart det till en stor dos kärlek till sin publik. En mäktig röst och ett mäktigt flow tar snart vid i denna kvinna och låtar som ”New York”, ”Hell can freeze” och ”No Bueno” sätter ribban för en väldigt skön konsert. Haze tar sig gång på gång ner hos publiken och smeker händer längs scenkanten och stannar till och dansar med dem. Ingen stress utan hon verkar genuint vilja lära känna sin publik. Överlag gör hon en väldigt personlig och kärleksfull spelning som gör att den där väntan som inledningsvis var jobbig är som bortglömd. Istället lämnar Angel Haze samtliga med en minnesvärd konsert där hon verkligen bevisat att hon är spelare i gamet som man verkligen borde räkna med.

Press

 

Foto: Dennis Bärlund

67a09a8410b9c053cd092d73

I april släpper Mohamed Yussuf sin efterlängtade debutbok “Nation av Poeter“. Varför detta boksläpp är efterlängtat och även unikt är för att Mohamed Yussuf är den enda journalist som fått följa Yasins långa exil i Europa.

Boken ska teckna ett komplext porträtt av en av Sveriges mest omdebatterade artister. Han ska även visa på den unika kulturyttring som är svensk-somalisk gangsterrap. Musiken som delar tyckarna och provocerar en hel del. Samt dess koppling och band till Afrikas horn.

Förläggare Johan Wirfält Volante säger följande om boken:

– Mohamed Yussuf går långt bortom effektsökande rubriker när han skildrar konflikter som på senare år skurit genom det svenska samhället, och som på många sätt koncentreras i de här rapparna. Samtidigt fördjupar han vår förståelse för musiken och poesin, genom att placera den i ett tidigare okänt historiskt sammanhang.

Boken ges ut den 14 april 2025 och kommer att presenteras på Kulturhusets fackscen i ett samtal med krimreportern och författaren Emil Arvidson den 29 april 17:30.

Foto: Emil Fagander