Redan under introt till första låten står det helt klart att jag är på rätt plats vid exakt rätt tillfälle.
Den här kvällen är någonting man inte vill missa och man tänker ömkande på de som gör det.
Efter en sju år lång paus från musiken och liveframträdanden var det igen dags för Peter Alexandersson, mer känd under artistnamnet Kaah, att åter kliva upp på scen framför en förväntansfull Stockholmspublik – denna gång på Mosebacke en strålande vacker kväll i augusti.
Samma dag som hans nya album, ”Matcha Din Look”, släppts ställer sig Norrköpings-sonen framför tre (många småbarnsföräldrar i publikhavet) generationer förväntansfulla fans, och både vädret och atmosfären är redan från början värdig en hjältes återkomst.
Till min stora förtjusning håller inte bara rösten klockrent – utan det hörs verkligen i sången att Kaah ber om förlåtelse för de förlorade åren med ett fläckfritt framträdande, där han styr sitt band med lika stor självklarhet och pondus som om senaste spelningen ägt rum bara en vecka tidigare.
Men det var som sagt sju år sedan sist.
Trots en något skakig inledning, där bland annat en såsig ljudmix stör helhetsintrycket, ror Kaah iland konsertupplevelsen med god hjälp från sin eminente körsångare Mogge Sseruwagi och lämnar besökaren med en önskan om att kvällen aldrig ska ta slut.
Liksom med D´Angelos bejublade comebackspelningar på Filadelfia-kyrkan i Stockholm för ett par år sedan kan man inte undgå tanken på vad som kunnat vara om Kaah begåvat oss med sin musik under de senaste åren istället för att ta en musikalisk paus och ägna sig åt revisionskonsultering, familj och boxning.
Men kvällen i sig lämnar ett avtryck som visar storögda kollegor som Oskar Linnros och Christian Waltz i publiken vem som är den sanna kungen av svensk soul.
///Nicholas Bonde