67d2b78e13c8671e42039b52

Redan under introt till första låten står det helt klart att jag är på rätt plats vid exakt rätt tillfälle.

Den här kvällen är någonting man inte vill missa och man tänker ömkande på de som gör det.

Efter en sju år lång paus från musiken och liveframträdanden var det igen dags för Peter Alexandersson, mer känd under artistnamnet Kaah, att åter kliva upp på scen framför en förväntansfull Stockholmspublik –  denna gång på Mosebacke en strålande vacker kväll i augusti.

Samma dag som hans nya album, ”Matcha Din Look”, släppts ställer sig Norrköpings-sonen framför tre (många småbarnsföräldrar i publikhavet) generationer förväntansfulla fans, och både vädret och atmosfären är redan från början värdig en hjältes återkomst.

Till min stora förtjusning håller inte bara rösten klockrent – utan det hörs verkligen i sången att Kaah ber om förlåtelse för de förlorade åren med ett fläckfritt framträdande, där han styr sitt band med lika stor självklarhet och pondus som om senaste spelningen ägt rum bara en vecka tidigare.

Men det var som sagt sju år sedan sist.

Trots en något skakig inledning, där bland annat en såsig ljudmix stör helhetsintrycket, ror Kaah iland konsertupplevelsen med god hjälp från sin eminente körsångare Mogge Sseruwagi och lämnar besökaren med en önskan om att kvällen aldrig ska ta slut.

Liksom med D´Angelos bejublade comebackspelningar på Filadelfia-kyrkan i Stockholm för ett par år sedan kan man inte undgå tanken på vad som kunnat vara om Kaah begåvat oss med sin musik under de senaste åren istället för att ta en musikalisk paus och ägna sig åt revisionskonsultering, familj och boxning.
Men kvällen i sig lämnar ett avtryck som visar storögda kollegor som Oskar Linnros och Christian Waltz i publiken vem som är den sanna kungen av svensk soul.

Press

///Nicholas Bonde

67a09a8410b9c053cd092d73

Av Özgür Kurtoǧlu.

”Mickey 17”, Filmstaden (7 mars)

Tävla om biobiljetter, bok och presentkort här!

Det tog Edward Ashton sju år att skriva novellen ”Mickey 17”, men sålde filmrättigheterna innan boken ens publicerats. Tre år senare är det snart premiär med Robert Pattinson i huvudrollen och regi av  Bong Joon-ho: vinnare av Oscars för Bästa Film, Bästa Regissör och Bästa Originalmanus med ”Parasite”.

”Sinners”, Filmstaden (18 april)

I sin första film sedan 2018 som inte är om Black Panther provar Ryan Coogler något helt annorlunda, och betydligt mörkare än han brukar. ”Sinners” är en skräckfilm rakt igenom, om tvillingbröder (Michael B Jordan i bägge roller) som återvänder till sin hemstad och möts av en ondska de aldrig tidigare sett. Musik av Ludwig Göransson.

”Mission: Impossible – The Final Reckoning”, Filmstaden (23 maj)

För varje ny Mission: Impossible känns det som att Tom Cruise aktivt försöker hitta dödligare situationer att ta sig ur. Det har ryktats om att The Final Reckoning är det sista omöjliga uppdraget, så det innehåller garanterat några av de mest häpnadsväckande actionscenerna som någonsin har filmats.

”28 Years Later”, Filmstaden (20 juni)

En av de senaste årens mest överraskande filmnyheter var inte bara att ”28 Days Later” skulle få en till uppföljare. ”28 Years Later” skulle dessutom regisseras av Danny Boyle och skrivas av Alex Garland, som regisserade respektive skrev den första filmen som numera anses vara en sann skräckklassiker.

”F1”, Filmstaden (27 juni)

I princip varenda stor filmstudio i USA var med och budade om rättigheterna till en länge obetitlad film med Brad Pitt i huvudrollen och som producent. Det visade sig vara en film om Formula 1, officiellt backad av F1, och med titeln ”F1”, där Pitt spelar en gammal F1-förare som blir mentor till en ny talang, spelad av Damson Idris.

Obetitlad komedi från pgLang och Park County via Paramount Pictures (4 juli)

Trey Parker och Matt Stone, grundarna av South Park, jobbar på en film med Dave Free och Kendrick Lamar, om om en slav-skådespelare som har praktik på ett levande museum, som upptäcker att hans förfäder ägdes av hans flickväns förfäder. Tänkt premiärdag 4 juli, USA:s nationaldag. Det låter…spännande.

”Superman”, Filmstaden (11 juli)

Att DC Extended Universe läggs ner och blir DC Universe betyder såklart också nya filmer med nya skådespelare från världen där Batman och Superman håller hus. Det har viskats och skvallrats massor om James Gunns ”Superman” och det allra mesta har varit positivt, trots väldigt höga förväntningar.

”The Fantastic Four: First Steps”, Filmstaden (25 juli)

Det gick inte tillräckligt bra när filmerna med Jessica Alba och Chris Evans släpptes för 20 år sedan. Det gick direkt dåligt när den med Miles Teller och Michael B Jordan släpptes för 20 år sedan. Det är fullt förståeligt att Marvel varit försiktiga med att introducera Fantastic Four in i MCU. I sommar är det dags.

”Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery”, Netflix (TBD)

Daniel Craig ville undvika att fastna i en och samma roll  efter att ha spelat James Bond i 15 år. Men så fick han en roll av Rian Johnson som en briljant detektiv från den amerikanska södern. Efter premiären av ”Knives Out” var han enligt egen utsago redo att spela Detective Benoit Blanc för alltid.

”EDDIE”, Netflix (TBD)

För första gången i sin långa och smått mytomspunna karriär blickar den levande legendaren Eddie Murphy tillbaka på allt han åstadkommit, och vad som fortfarande väntar och komma skall. Till slutet av året kommer en dokumentär på Netflix som går igenom hans 50 år som komiker, musiker, och skådespelare.

Foto: Warner Bros. Pictures / Netflix