67a09c62031422de92044c12

Av Mia Andersson.

Efter Haze spelning på Roskilde är jag inledningsvis tveksam till om den svenska publiken ska kunna överträffa den danska.Ett halvtomt tält på Way Out West möter Angel Haze och hon är likt tidigare reserverad vid start. Snart tar dock den glöd som numer är signifikativ för henne över och snart är det halvtomma tältet istället fullt. I ett rasande tempo spottar hon rader som engagerar publiken. Hennes talang för rap kan sannerligen ingen ignorera med ett fokus som får dig att häpna och ett självsäkert flow som ger rysningar. Det tar inte lång tid förrän hon hoppar ner till publiken och så fort hon får tillfälle tar hon sig också ner dit, där hon hellre tillbringar sin tid än på scenen. Och är det något jag förknippar Angel Haze med är det just hennes sätt att knyta an till sin publik. Faktum är att jag aldrig tidigare upplevt någon som i så stor utsträckning givit så mycket av sig själv till sin publik. Hon tittar verkligen in i ens ögon och vill se sin publik, vill få dem att känna. Haze bjuder publiken på låtar de vill höra, ”Hell could Freeze”, ”No Bueno” och ”New York” men intressant nog även nytt material. Däremot är det när hon kör ”Supreme” och ett tillhörande mellansnack som man får känna på den råa ärlighet och framtidstro bara Haze kan erbjuda.

Allt eftersom de 45 minuter hon står på scen går mot sitt slut blir publiken bara mer och mer euforisk. På avslutningsspåret tar Haze en sista vända ner hos publiken och kramar samtliga vid scenkanten ömsint. Publiken applåderar och skriker vid detta lag högt. Haze har samlat trogna fans och många förstagångslyssnare men alla har en sak gemensamt – alla är sjukt imponerade av henne och hennes spelning.

Text: Mia Andersson

Foto: Dennis Bärlund

67a09b1c08079e190f099af2

Av Özgür Kurtoǧlu.

”Daredevil: Born Again”, Disney+ (4 mars)

Sju år har gått sedan Marvel-serierna på Netflix alla avslutades och slussades över till Disney+ för förvaring. Ungefär lika lång tid har passerat i Marvel Cinematic Universe som Daredevil nu officiellt är en del av och förväntas att i princip omedelbart bli dess mest brutala och blodiga kapitel.

”Paradis City”, Prime Video (7 mars)

Alexander Abdallah gör för sin första roll sedan “Snabba Cash” i efterlängtade “Paradis City”. Baserad på Jens Lapidus bok spelar Julia Ragnarsson en SÄPO-agent i jakt på inrikesministern som kidnappats. Hon vänder sig till en f.d MMA-fighter som riskerar livstids fängelse med ett ultimatum: hjälp oss eller riskera att aldrig få träffa din dotter igen.

”The Righteous Gemstones” Säsong 4, Max (10 mars)

Danny McBrides fullkomligt absurda serie om en hejdlöst excentrisk TV-predikantfamilj har hyllats som en av de senaste årens absolut roligaste. Dessvärre tar ”Righteous Gemstones” slut med sin kommande fjärde säsong, men av de tre tidigare säsongerna att döma kommer även denna att vara minst sagt minnesvärd.

”Dope Thief”, Apple TV+ (14 mars)

Skapad av manusförfattaren för ”The Town”, ”The Batman”, ”Top Gun: Maverick”, och ”Bad Boys for Life”, med Brian Tyree Henry i huvudrollen som en (av två) vänner från Philadelphia som låtsas vara DEA-agenter för att råna ett hus. Allt går, som väntat, väldigt fel, och konsekvenserna blir hyfsat dramatiska.

”The Studio”, Apple TV+ (26 mars)

Till skillnad från alla serier Seth Rogen hittills skapat är ”The Studio” som taget direkt ur verkligheten. I ett Hollywood mitt uppe i massor av förändringar samtidigt försöker Rogens Matt Remick handfallet och komiskt att hänga med i svängarna med Continental Studios, som han precis blivit chef över.

”Black Mirror” Säsong 7, Netflix (10 april)

Charlie Booker, skaparen av ”Black Mirror”, har medgett att det blir svårare och svårare att skriva nytänkande och uppseendeväckande berättelser i en värld som hunnit ikapp hans series dystopiska galenskap. Ändå är en av vår tids mest omskrivna, omtalade, omtyckta, och obehagliga tv-serier tillbaka med en ny säsong i år.

”Your Friends & Neighbors”, Apple TV+ (11 april)

Apple har visat sig vara väldigt skickliga på att snickra ihop draman rika på intriger. I april bjuder de på Jon Hamm som en nyskild förvaltare av värdepappersfonder i New York, som blir av med jobbet men försöker bibehålla sin livstil samt livet som hans familj vant sig vid att leva, genom olagliga medel.

”The Last Of Us” Säsong 2, Max (14 april)

Andra säsongen av en av tidernas mest omtyckta TV-spel var kontroversiell innan en enda sekund hade filmats av skäl som inte går att prata om för att det avslöjar för mycket för alla som inte spelat spelet. Det är, oavsett om du vet vad som kommer hända eller inte, en av årets tveklöst största TV-händelser.

”Andor” Säsong 2, Disney+ (23 april)

Referenserna har varit många och tydliga i snart 50 år nu men bevisligen inte tydligt nog: ”Star Wars” utspelar sig i en galax som styrs av fascister och handlar om de förtrycktas kamp för att bryta sig loss. ”Andor” dyker djupt i det växandet mörkret. Dess andra, tyvärr sista, säsong är oerhört efterlängtad.

”A Knight of the Seven Kingdoms”, Max (TBA)

En av de mest älskade novellerna från George R.R. Martins ”A Song Of Ice And Fire”-värld har även den blivit en tv-serie. Ser Duncan The Tall och prins Aegon V Targaryens äventyr tar plats i Westeros 90 år innan ”Game Of Thrones”, är färdiginspelad, inne i postproduktion-stadiet, och kommer till HBO senare i år.

Foto: Prime Video / Max