67a09c62031422de92044c12

Killer Mike spenderar en dryg timme på Nalens magnifika scen, och inte för en sekund fattas utstrålning, engagemang eller kärlek till publiken.

Nalen borde bjuda på fler spelningar av lördagens magnitud, den näst intill sakrala inramningen lämnar lite att önska. De två höga pelarna som kantar scenen får en fet man från Atlanta att kännas som en frälsare av något slag. Eller en grekisk gud. Visst, det var kanske att ta i. Så strålande, om än strålande, var inte Killer Mike. Men jag vill belysa det faktum att Nalen, i allt från ljudsystem till toalett, personal, utsmyckning och läge är toppklass. Det gör det näst intill omöjligt för en rappare som Killer Mike att misslyckas med en spelning.

När Killer Mike också är på ett strålande humör, talar med publiken, hyllar sin fru(som är med på scenen), bjuder på små anekdoter emellan låtarna och visar sig vara en allmänt skön snubbe känns Nalen och lördagen ännu bättre.

Jag vet inte vad Killer Mike är mest känd för, men av stämningen att döma är det hans senaste album tillsammans med El-P. Ihop med El-P – avslöjade han under kvällen – har han spelat in sju nya låtar, och planerar att spela in en drös till. Så för de i publiken som njöt som allra bäst när han rev av Reagan och Big Beast bjöd kvällen på ett extranummer utan dess like. Som om det inte vore nog med vansinnigt bra acapellas, utmärkt skönsång av Phenoix Express You Make My Life A Sunny Day och ett långfinger till politiker och poliser och en rejäl ryggdunk till proletärer.

Synd dock att inte fler människor tagit sig i kragen och såg en av 2012 års bästa rappare live i en av Stockholms bästa konsertlokaler. Men de som hade tagit sig dit gjorde allt i deras makt för att Killer Mike och alla andra skulle trivas så bra som möjligt. Killer Mike sa det bäst: ”I’m gonna call my mom and tell her I’m not coming home, ’cus I got Stockholm Syndrome”.

[pgallery id=”BS53K6BC82″ /]

Text: Alexander Ferneus

Foto: Christer Carlsson

67a09a8410b9c053cd092d73

Av Özgür Kurtoǧlu.

”Mickey 17”, Filmstaden (7 mars)

Tävla om biobiljetter, bok och presentkort här!

Det tog Edward Ashton sju år att skriva novellen ”Mickey 17”, men sålde filmrättigheterna innan boken ens publicerats. Tre år senare är det snart premiär med Robert Pattinson i huvudrollen och regi av  Bong Joon-ho: vinnare av Oscars för Bästa Film, Bästa Regissör och Bästa Originalmanus med ”Parasite”.

”Sinners”, Filmstaden (18 april)

I sin första film sedan 2018 som inte är om Black Panther provar Ryan Coogler något helt annorlunda, och betydligt mörkare än han brukar. ”Sinners” är en skräckfilm rakt igenom, om tvillingbröder (Michael B Jordan i bägge roller) som återvänder till sin hemstad och möts av en ondska de aldrig tidigare sett. Musik av Ludwig Göransson.

”Mission: Impossible – The Final Reckoning”, Filmstaden (23 maj)

För varje ny Mission: Impossible känns det som att Tom Cruise aktivt försöker hitta dödligare situationer att ta sig ur. Det har ryktats om att The Final Reckoning är det sista omöjliga uppdraget, så det innehåller garanterat några av de mest häpnadsväckande actionscenerna som någonsin har filmats.

”28 Years Later”, Filmstaden (20 juni)

En av de senaste årens mest överraskande filmnyheter var inte bara att ”28 Days Later” skulle få en till uppföljare. ”28 Years Later” skulle dessutom regisseras av Danny Boyle och skrivas av Alex Garland, som regisserade respektive skrev den första filmen som numera anses vara en sann skräckklassiker.

”F1”, Filmstaden (27 juni)

I princip varenda stor filmstudio i USA var med och budade om rättigheterna till en länge obetitlad film med Brad Pitt i huvudrollen och som producent. Det visade sig vara en film om Formula 1, officiellt backad av F1, och med titeln ”F1”, där Pitt spelar en gammal F1-förare som blir mentor till en ny talang, spelad av Damson Idris.

Obetitlad komedi från pgLang och Park County via Paramount Pictures (4 juli)

Trey Parker och Matt Stone, grundarna av South Park, jobbar på en film med Dave Free och Kendrick Lamar, om om en slav-skådespelare som har praktik på ett levande museum, som upptäcker att hans förfäder ägdes av hans flickväns förfäder. Tänkt premiärdag 4 juli, USA:s nationaldag. Det låter…spännande.

”Superman”, Filmstaden (11 juli)

Att DC Extended Universe läggs ner och blir DC Universe betyder såklart också nya filmer med nya skådespelare från världen där Batman och Superman håller hus. Det har viskats och skvallrats massor om James Gunns ”Superman” och det allra mesta har varit positivt, trots väldigt höga förväntningar.

”The Fantastic Four: First Steps”, Filmstaden (25 juli)

Det gick inte tillräckligt bra när filmerna med Jessica Alba och Chris Evans släpptes för 20 år sedan. Det gick direkt dåligt när den med Miles Teller och Michael B Jordan släpptes för 20 år sedan. Det är fullt förståeligt att Marvel varit försiktiga med att introducera Fantastic Four in i MCU. I sommar är det dags.

”Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery”, Netflix (TBD)

Daniel Craig ville undvika att fastna i en och samma roll  efter att ha spelat James Bond i 15 år. Men så fick han en roll av Rian Johnson som en briljant detektiv från den amerikanska södern. Efter premiären av ”Knives Out” var han enligt egen utsago redo att spela Detective Benoit Blanc för alltid.

”EDDIE”, Netflix (TBD)

För första gången i sin långa och smått mytomspunna karriär blickar den levande legendaren Eddie Murphy tillbaka på allt han åstadkommit, och vad som fortfarande väntar och komma skall. Till slutet av året kommer en dokumentär på Netflix som går igenom hans 50 år som komiker, musiker, och skådespelare.

Foto: Warner Bros. Pictures / Netflix