67d2b78e13c8671e42039b52

Av Damir Sepulveda Espinoza.

 
Med åren flöt Memphis-gruppen Three-6-Mafia längre och längre bort från sin ruggiga horrorcore begynnelse till ett rakare förhållningssätt gentemot gatan, droger och festen. Det blev i och med det mindre kusligt, både text- och produktionsmässigt. De taktslaviska ropande refrängerna förblev dock genom utvecklingen ett av deras mest tilltalande staplar. Gruppens styrkor sitter numer inpräntade i Juicy J musikaliska DNA och som soloartist har han varit klipsk nog att bruka dessa styrkor i vad som blivit personlighets- och karriärsdefinierande; hedonistisk rap. I Three-6-Mafia var han redan då gruppens festprisse men i dessa dagar då till och med popstjärnor som Rihanna refererar till Molly och Instagrammar från strippklubbar, så är Jordan Houstons rap mer i tiden än någonsin. Han behöver verkligen inte solid-ifiera sin plats i rapvärlden, istället är tredje soloalbumet ”Stay Trippy” chansen att bli uncle Trippy för en yngre publik som inte minns ”Sippin’ On Some Sizzurp”, eller att han är en Oscar-vinnare (för bästa låt under 2006s gala), och som främst, törstar efter festmusik.

Som 2012s oväntade hit ”Bandz A Make Her Dance” och singeln ”Bounce It” påvisar, kan rapparen balansera sina poppigare tendenser utan att tappa bort sin persona i dem. För ett av de mest tillfredsställande aspekterna på albumet är att de djupa, väggskakande baserna och ner-pitchade samplingarna, à la Three-6-Mafia, brukas välavvägt. Speciellt ont anande eventet ”Guns Plus A Mask” smäller på lika bra som allt annat gruppen gjorde. Refrängen – ”a gun plus a mask, that equals cash” – är medryckande gatulogik, och på den avslutande minnesvärda versen spottar, kacklar, skriker gästen Yelawolf så att det nästan hörs hur ansiktet måste ha förvridits under den aggressiva käftgymnastiken. Höjdpunkterna är många – The Weeknd-samplade ”Smokin’ Rollin” med en vers av likasinnade, avlidne, UGK-legendaren Pimp C är en atmosfäriskt studsig drog-anthem, ”No Heart No Love” fyller trap kvoten med den alltid hederligt uppkäftige storebrorsan Project Pat, medan låtar som ”All I Blow Is Loud”, som i andra händer hade varit utfyllnadslåtar, är en av de där märkligt dystra partylåtarna som i sann Memphis-rap anda dunkar på i hypnotisk monotonitet.

Med det catchiga mixtejpet ”Rubba Band Business 2”, i samarbete med Lex Luger, listade Juicy J ut något som han sedan dess har byggt vidare på. Producenter med olika stilar ger projektet en välbehövlig variation, från Mike Will Made Its atmosfäriska och luftigare kreationer, till Lex Lugers mer hårdbottnade sensibilitet och produktionspartnern Crazy Mikes (soulsamplande ”Wax”) förmåga att hitta vridna melodiska möjligheter i det repetitiva.

Det är ingen tvekan om att ”Stay Trippy” och Juicy Js musik överlag har en förutsägbar och upprepande struktur, som kanske inte ger utrymme för en tillräckligt distinkt variation (Justin Timberlake och Timbaland samarbete åsido). Det finns dock en sak rapparen är skickligare på än många andra, och det är att låta som att han har sin LIVS tid. Och ju löjligare rappen blir, ju mer stärks intrycket av att det som sägs både menas på riktigt och sägs för att underhålla. ”Scholarship” är kanske det yttersta exemplet av det. Refrängen – ”100 dollars, trick/ you a college chick, you a college chick/ keep twerking baby, might earn you a scholarship“ – och rader som, ”I got my Ghost outside, I call it Casper/ ain’t no nigga fly as Juicy J, ask NASA” , uttrycks oblygt. Andra, som ”where the hell is we headed, I don’t know but I’m high”, är inte lika uppseendeväckande men ändå minnesvärd nonsens. För 20 år in i karriären vet rapparen exakt vad som funkar för honom, och hur han ska göra för att få det att låta bra. Juicy J är folkets alkade, drogiga och strippklubbsberoende äldre raphjälte, som är dumdristig nog att försöka se till så att festen aldrig tar slut.

///Damir Sepulveda Espinoza

67a09a8410b9c053cd092d73

Av Özgür Kurtoǧlu.

De La Soul ”Clear Lake Audiotorium” (7 mars)

2025 års rent definitionsmässigt mest efterlängtade musikrelease är ett som knappt gått att höra på 30 år, om du inte laddade ner det 14 februari 2014. De La Soul släppte EP:t som en promo-skiva för DJ:s och så var det med det, ungefär. Nu släpps det äntligen på riktigt både fysiskt och digitalt.

Lil Wayne ”Tha Carter VI” (6 juni)

Det säger något om Lil Waynes status att han använde en collegefootball-sändning i januari och en reklam inför Super Bowl att presentera sitt senaste album. ”Tha Carter VI” är hans första album på fem år, hans femtonde album sedan karriärstarten för 34 år sedan, det första i ”Tha Carter”-serien på sju år, och släpps i sommar.

Kendrick Lamar (TBC)

Det tog internets alla hiphop-detektiver knappt någon dag att komma fram till, på mystiska och inte helt tydliga sätt, att ”GNX” bara var ena halvan av vad Kendrick Lamar i hemlighet kokat ihop i albumväg under 2024. Kommer han verkligen släppa nytt kort efter framträdandet på Super Bowl LIX? Alla hoppas.

Doechii (TBC)

Snart tio år och tre mixtapes in i karriären, det senaste ”Alligator Bites Never Heal” hyllades som ett av 2024 års bästa och krönt med ett fantastiskt framträdande hos NPR Tiny Desk, har Doechii hävdat att hennes debutalbum antingen är snart klart, eller på god väg, eller något precis däremellan. 

Nas & DJ Premier (TBC)

Var sak har givetvis sin tid men det är ändå smått otroligt att Nas och DJ Premier först började prata om ett samarbetsalbum i januari 2006. Nästan 20 år senare släppte de singeln “Define My Name” i samband med 30-årsjubileumet av ”Illmatic” och nu verkar albumet faktiskt vara på väg att släppas i år.

Yasiin Bey & The Alchemist ”FORENSICS” (TBD)

2024 släppte The Alchemist hela fyra väldigt bra album: ett med Oh No som Gangrene, ett med Hit-Boy och Big Hit, ett med Roc Marciano, ett soloalbum, och hann även producera Kendrick Lamars “Meet The Grahams”. Nya albumet ”FORENSICS” med Yasiin Bey, premiärspelat i Paris i januari kommer senare i år.

Clipse ”Let God Sort Em Out” (TBD)

När Malice vände sig till religionen, bytte namn till No Malice, och kallade duon han haft med sin lillebror avslutad, fick Pusha T vara världsbäst på “high-taste level, luxury, drug raps” ensam. Efter 15 långa år är Clipse äntligen tillbaka, med ett nytt album som vanligt helt producerat av Pharrell.

A$AP Rocky ”DON’T BE DUMB” (TBD)

30 augusti 2024 skulle A$AP Rockys fjärde album ha släppts. Sedan gällde någon gång den hösten. Nu verkar inte ens Rocky själv vara helt säker men han säger heller inte varför. Det försenade albumet, det första på sju år, är iallafall ett av årets mest omtalade och en välkommen återgång till musiken.

J. Cole ”The Fall Off” (TBA)

10-årsfirandet av ”2014 Forest Hills Drive” på Madison Square Garden i New York var som ett ärevarv för J. Cole. Där sa han att nästa års Dreamville Fest kommer bli den sista, och inför festivalen han själv skapade planerar J Cole att släppa vad han hävdar kommer att bli hans sjunde och sista album. 

Freddie Gibbs & Madlib ”Montana” (TBD)

Både Madlib och Freddie Gibbs pratade om att ”Montana” skulle släppas förra året. I och med att Madlibs hus sorgligt nog brann ner i Los Angeles-bränderna har han givetvis annat att tänka på. Förhoppningsvis kommer albumet senare i år och ger fans ett sätt att hjälpa Madlib rusta upp familjehuset igen på.

Foto: NPR / Kaito