Foto: Colin Smith under licensen CC BY-SA 2.0 DEED
Snus är så svenskt att det inte alls är konstigt att kändisar lägger prilla under läpp på röda mattan i Sverige. Nu kan vi inte lista en massa exempel på detta för vi har trots allt lite oskrivna regler omkring hur vi snusar offentligt. Det är inte alla kändisar som öppet snusar då de besöker en premiär.
Men hur ser det ut med inställningen till snus inom underhållningens värld? Låt oss kika lite på några viktiga frågeställningar såväl som kända personer som inte döljer snuset.
Kända personer som snusar
Det finns en rad svenska kändisar som inte hymlar om att de snusar. Exempel på detta är Babben Larsson, Robert Gustavsson, Ola Rapace och Sarah Dawn Finer. Sistnämnda har förstås inte synts med prilla under läppen då hon framträtt med sång men väl i andra sammanhang.
Fast vi bör inse att det är många mer som snusar än vad vi märker då vi ser på premiärer, intervjuer och uppträdanden. Att ha en Shiro Mojito vitt snus påse under läppen på röda mattan kommer inte att märkas samtidigt som just denna smak passar minst lika bra som den cocktail namnet kommer från.
Snuset tar sig ut till världens röda mattor
Skådespelare som Mikael Persbrandt och Sven Wolter syns givetvis inte på film och tv med snus under läppen om rollen inte kräver detta. Men kanske har just dessa svenska skådisar varit med om att ta snuset till röda mattor världen över.
Traditionellt sett har snus varit förknippat med Sverige och Norge där det har en lång historia. Men i takt med att skandinaviska skådespelare, musiker och influencers har fått internationell uppmärksamhet så har även snus börjat göra intryck på den globala scenen.
Från filmfestivaler i Cannes till Hollywood-premiärer börjar vi se kändisar som snusar. Det är inte längre en unik nordisk företeelse. Och det är heller inte så svårt att förstå varför kändisar som ska visa upp sig på röda mattan, ställa upp på intervjuer eller bjuda på live musik kan tycka att just snuset är en så bra sak.
Snus är diskret och privat
När vi ser på moderna snusprodukter så är de prydliga. Små påsar som inte ens märks under läppen är bra mycket bättre än cigaretter som märks och dessutom stör andra. En kändis kan vara nikotinberoende utan att hela världen måste få veta detta via skvallerpressen eftersom det inte syns med så diskreta snuspåsar.
I sociala sammanhang vinner personen pluspoäng genom att inte sprida röklukt och aska omkring sig. För kändisar är image allt så detta är verkligen ingen liten sak.
Snuset som en trendig accessoar
Snus har inte bara blivit ett populärt val för personlig njutning bland kändisar på röda mattor. Det är numera också en del av vissa kändisars image. Liksom en unik klocka eller ett par exklusiva skor kan snuset vara en del av den offentliga personligheten.
Designerförpackningar och specialutgåvor har även börjat dyka upp vilket ytterligare förstärker snusets status som en trendig accessoar. Vi har kommit rätt så långt från imagen av det rinnande snuset som skapar en buckla på läppen. Fast med detta sagt så finns det ju några nämnda kändisar som kommer undan med detta som ett coolt uttryck.
Inte utan diskussion
Trots dess växande närvaro är snusets roll i underhållningsindustrin inte utan kontrovers. Som en tobaksprodukt är det föremål för debatter om hälsa och beroende. Kritiker varnar för riskerna med nikotin medan förespråkare pekar på snus som ett mindre skadligt alternativ till cigaretter. Här har vi förstås det nikotinfria snuset som en lösning för kändisar som vill snusa men helst undviker debatten om huruvida det är bra för hälsan eller inte med nikotin och om snus kan orsaka cancer.
Kulturell produkt som blir ett globalt fenomen
Snus i underhållningens värld är ett fascinerande exempel på hur kulturella produkter kan överskrida sina traditionella gränser och bli globala fenomen. Med en prilla på röda mattan så för kändisarna vårt svenska snus till rampljuset. Där utmanar snuset normer och det skapar nya trender i en ständigt föränderlig kändis-kultur!