I hip hop-kulturen finns det en naturlig strävan mot succé och att ständigt försöka nå framgång emot alla odds uppmuntras. Framgångssträvan är en av anledningarna till att rappare har börjat investera i produkter utanför musikvärlden. Genom att använda sitt namn och varumärke sätter de igång stora projekt i flera olika branscher.

Någonting annat som ligger nära hip hop-kulturen är användandet av cannabis, vilket kan tyckas konstigt för svenskar som har en konservativ syn på användningen av växten. Idag är det lagligt att både använda, marknadsföra och sälja cannabis i flera länder och amerikanska delstater. Rappare har hakat på den nya trenden och flera hip hop-artister har lyckats skapa sig ett namn inom den legala cannabisindustrin. Det är dock inte bara användandet av droger som uppmuntras av artisterna, utan även andra former av växten som inte är psykoaktiva eller rusgivande.

Här är några hip hop-artisteter som har lyckats ta sig in i den växande industrin:

Snoop Dogg

Snoop Dogg har alltid använt och förespråkat användandet av marijuana med THC, men vad många inte vet är att han även har utvecklat CBD-produkter. CBD är en del av marijuanaväxten, men den är inte psykoaktiv och sägs ha flera medicinska egenskaper, något som du kan läsa mer om här. Snoop Dogg började själv använda CBD för att ta del av den medicinska effekten och efter positiva resultat skapade han sitt eget CBD-företag. Snoop Dogg har även lånat ut sitt namn och varumärke till andra företag i samma bransch.

Styles P

Styles P har fokuserat på hälsa och välmående ett bra tag nu. Han har till exempel en egen juicebar, “Juices for Life” som har öppnats upp på flera platser i USA. Rapparen har dessutom börjat sälja sin egentillverkade proteinshake som är vegansk. CBD är den senaste hälsotrenden som Style P försöker ta sig in i och det är eftersom han enligt egen utsaga själv använder sig av oljan för flera olika åkommor.

Ghostface Killah

Ghostface Killah är inte bara medlem i Wu Tang Clan, utan han kommer även att släppa sin egen produktlinje “Wu-Goo”, som består av smaksatta oljor som både innehåller CBD och THC. Produkten kommer att släppas som vape-patroner, vilket innebär att man kan vejpa oljan i en e-cigarett. Han driver projektet tillsammans med ett bolag som är baserat i Kalifornien och som tillverkar e-cigaretter. CBD är än så länge lagligt i Sverige, men det är inte THC och därför kommer Killahs oljor inte att säljas här.

Wiz Khalifa

Ingen har nog undgått hur tätt knuten till cannabisindustrin Wiz Khalifa redan är. Under åren har han varit mycket öppen med sin cannabisanvändning och även om det har lett till att han har blivit arresterad flera gånger fortsätter han att promota cannabis. Rapparen har till exempel skapat sin egen cannabis-strain Khalifa Kush och sitt eget märke med rullpapper. I sin egen e-butik säljer han dessutom flera olika tillbehör för potheads. Han har dessutom skapat och lanserat ett eget mobilspel för att undervisa om cannabis, Wiz Khalifa Weed Farm som släpptes 2018.

B-Real

B-Real är inte lika känd som Snoop eller Wiz, men Cypress Hill-medlemmen samarbetar tätt ihop med cannabisindustrin. Han har utvecklat flera olika strains och produkten Phunky Feel Tips, glasfilter som man rullar ihop jointar med för att det ska bli enklare att röka. Han har även öppnat sin egna butik för legal cannabis, Dr. Greenthumb som specialiserar sig på cannabisprodukter från flera olika rappare. B-Real är dessutom värd för webbserien The Smokebox där flera kändisar samtalar om just cannabis.

66d01cb38c4c785688070d02