“Syns du inte, finns du inte”, det ordspråket känner vi till men i marknadsföring är det inte bara det vi ser som påverkar oss utan även det vi hör. Sammanfattat är det allt kombinerat i ett härligt paket som kan tilltala oss. För visst finns det vissa reklamer som har fastnat genom åren genom att sticka ut och tilltala oss.

Den perfekta kombinationen av en perfekt marknadsföring kan det råda olika meningar om. Det vi dock kan konstatera är att med en bra kombination av budskap, musik, utförande och produkt kan vi komma långt. Om du själv funderar på någon marknadsföring du gillar, så fundera över vad är det som gör att just den tilltalar dig? Vad som tilltalar oss är självklart olika.

Musik i reklam

Det går inte att förneka musikens förmåga att påverka vårt humör och våra känslor. När det kommer till att producera varumärke inriktade videor, annonskampanjer, YouTube reklamer, TV-reklam kan valet av musik vara en avgörande faktor för att visualiseringen ska komma till liv.

Oavsett vad det är du behöver så kan musiken avgöra. Det är mycket som kan tilltala och som man trånar efter men det finns även nödvändiga saker som vi behöver. Kanske går kylskåpet sönder eller något annat som du behöver införskaffa snabbt. Det är inte bara butiker och företag som använder sig av musik utan det gör även casino för att fullfölja den stilen man vill ha på sajten. Oavsett vad du behöver så finns det hjälp att få om det krisar. Då kan du lätt hitta långivare online.

De flesta marknadsförare använder sig av musik för att förbättra reklamens effektivitet. Musiken ska hjälpa till att förmedla budskapet till potentiella köpare och kunder. Utrymmet för exempelvis TV-reklam har blivit större men filmerna har blivit kortare. Detta innebär att fler reklamfilmer visas och då krävs det att reklamen verkligen sticker ut från mängden.

Musik kan påverka på ett sätt som ger köparen en positiv attityd till själva varumärket i stort.

Det finns självklart olika åsikter om hur mycket musiken påverkar. Företag gillar att bli eftertraktade och associerade med framgångsrika och populära artister som dessutom kan reflektera företagets varumärke.

Musik till rätt målgrupp

Det finns ju mängder av genrer att välja på när det kommer till musik så det kan kanske kännas som en djungel när det är dags att välja. Men en sak att alltid utgå ifrån när det kommer till marknadsföring är målgruppen. Skapa en positiv känsla till produkten genom att använda musik som din målgrupp gillar.

Nya artister upptäcks

Det finns en trend i att upptäcka nya artister genom reklam. Detta innebär att företag har fått ett intresse av att upptäcka nya artister. Företagen hjälper artister att slå igenom med hjälp av uppmärksamhet  och artisten hjälper företaget med en positiv attityd till varumärket.

Kändisar ansikten utåt

Det är inte ovanligt att man använda sig av en känd person i sin marknadsföring. Det blir mer och mer vanligt att kändisar dyker upp i olika sammanhang när det kommer till marknadsföring. Det kan vara deras musik som vi nämnt tidigare men många vill gärna visa artisten i sin marknadsföring. Detta ser vi i många olika områden allt från matvaror, kläder till casino och betting.

Influencers

Det är idag vanligt att man använder sig av kända influencers för att marknadsföra sina produkter. Dessa artister kan via sina sociala medier marknadsföra produkten och på så sätt bli starkt associerade med varumärket som de marknadsför.

Det finns många olika kanaler att använda sig av när man väljer denna typen av marknadsföring det kan exempelvis röra sig om Facebook, Instagram, bloggar eller YouTube.

Hur påverkar musiken oss?

Musik påverkar hela vår hjärna, både höger och vänster hjärnhalva engageras samt nervbanorna mellan de båda. Detta innebär att signalsubstanser som dopamin och serotonin ökar, hormoner som oxytocin och testosteron frigörs. Upplevd smärta kan alltså dämpas med musik.

Det är många olika system och funktioner i hjärnan som stimuleras av musik. Dessa är exempelvis motivation, känslor, uppmärksamhet, språkförmåga, belöningssystemet, minnesfunktioner och mycket mer. Musik kan även påverka nedstämdhet, depression, aggressivitet och oro.

Sammanfattning

Musiken har så många fantastiska funktioner som påverkar oss positivt. Dessutom vill gärna företaget bli förknippade med en artist som målgruppen gillar, detta för att öka intresset för varumärket. Det är inte bara musiken från personer man använder sig av utan man låter även artister synas i reklam för företaget. Detta ser man i alla möjliga branscher såsom casino, livsmedel och kläder.

67a09b5308079e190f099af3

Av Özgür Kurtoǧlu.

De La Soul ”Clear Lake Audiotorium” (7 mars)

2025 års rent definitionsmässigt mest efterlängtade musikrelease är ett som knappt gått att höra på 30 år, om du inte laddade ner det 14 februari 2014. De La Soul släppte EP:t som en promo-skiva för DJ:s och så var det med det, ungefär. Nu släpps det äntligen på riktigt både fysiskt och digitalt.

Lil Wayne ”Tha Carter VI” (6 juni)

Det säger något om Lil Waynes status att han använde en collegefootball-sändning i januari och en reklam inför Super Bowl att presentera sitt senaste album. ”Tha Carter VI” är hans första album på fem år, hans femtonde album sedan karriärstarten för 34 år sedan, det första i ”Tha Carter”-serien på sju år, och släpps i sommar.

Kendrick Lamar (TBC)

Det tog internets alla hiphop-detektiver knappt någon dag att komma fram till, på mystiska och inte helt tydliga sätt, att ”GNX” bara var ena halvan av vad Kendrick Lamar i hemlighet kokat ihop i albumväg under 2024. Kommer han verkligen släppa nytt kort efter framträdandet på Super Bowl LIX? Alla hoppas.

Doechii (TBC)

Snart tio år och tre mixtapes in i karriären, det senaste ”Alligator Bites Never Heal” hyllades som ett av 2024 års bästa och krönt med ett fantastiskt framträdande hos NPR Tiny Desk, har Doechii hävdat att hennes debutalbum antingen är snart klart, eller på god väg, eller något precis däremellan. 

Nas & DJ Premier (TBC)

Var sak har givetvis sin tid men det är ändå smått otroligt att Nas och DJ Premier först började prata om ett samarbetsalbum i januari 2006. Nästan 20 år senare släppte de singeln “Define My Name” i samband med 30-årsjubileumet av ”Illmatic” och nu verkar albumet faktiskt vara på väg att släppas i år.

Yasiin Bey & The Alchemist ”FORENSICS” (TBD)

2024 släppte The Alchemist hela fyra väldigt bra album: ett med Oh No som Gangrene, ett med Hit-Boy och Big Hit, ett med Roc Marciano, ett soloalbum, och hann även producera Kendrick Lamars “Meet The Grahams”. Nya albumet ”FORENSICS” med Yasiin Bey, premiärspelat i Paris i januari kommer senare i år.

Clipse ”Let God Sort Em Out” (TBD)

När Malice vände sig till religionen, bytte namn till No Malice, och kallade duon han haft med sin lillebror avslutad, fick Pusha T vara världsbäst på “high-taste level, luxury, drug raps” ensam. Efter 15 långa år är Clipse äntligen tillbaka, med ett nytt album som vanligt helt producerat av Pharrell.

A$AP Rocky ”DON’T BE DUMB” (TBD)

30 augusti 2024 skulle A$AP Rockys fjärde album ha släppts. Sedan gällde någon gång den hösten. Nu verkar inte ens Rocky själv vara helt säker men han säger heller inte varför. Det försenade albumet, det första på sju år, är iallafall ett av årets mest omtalade och en välkommen återgång till musiken.

J. Cole ”The Fall Off” (TBA)

10-årsfirandet av ”2014 Forest Hills Drive” på Madison Square Garden i New York var som ett ärevarv för J. Cole. Där sa han att nästa års Dreamville Fest kommer bli den sista, och inför festivalen han själv skapade planerar J Cole att släppa vad han hävdar kommer att bli hans sjunde och sista album. 

Freddie Gibbs & Madlib ”Montana” (TBD)

Både Madlib och Freddie Gibbs pratade om att ”Montana” skulle släppas förra året. I och med att Madlibs hus sorgligt nog brann ner i Los Angeles-bränderna har han givetvis annat att tänka på. Förhoppningsvis kommer albumet senare i år och ger fans ett sätt att hjälpa Madlib rusta upp familjehuset igen på.

Foto: NPR / Kaito