Nu lanseras streamingtjänsten WiMP tjänsten WiMP DIY. Med DIY vill WiMP underlätta för osignade band att nå ut till en bred publik. Tjänsten är gratis och musiken blir publicerad på WiMP samt på en rad andra digitala tjänster på ett enkelt sätt vilket märkbart ökar möjligheten för ett genombrott.

WiMP har alltid haft fokus på lokala artister och är snabba på att lyfta upp nya spännande artister. Nu tar man detta ett steg längre och lanserar tjänsten WiMP DIY. Det innebär att oetablerade artister utan skivkontrakt görs tillgängliga i en egen sektion i WiMP-klienten. Redaktionen kommer att lyssna på allt som kommer in, och de bästa låtarna kommer att bli rekommenderade i de spellistor som publiceras varje månad. Dessutom lyfts utvalda band och artister i banners på WiMPs förstasida. På så sätt får osignade band samma möjlighet att synas på som de stora stjärnorna. Dessutom går 70% av intäkterna direkt till artisterna.

– WiMP DIY ska inte vara ett alternativ istället för ett skivbolag, utan snarare en möjlighet för oupptäckta artister att bli upptäckta för att i nästa steg kunna bli signade till ett skivbolag. Vi vill göra det enklare för talangfulla artister med ambitioner att nå ut med sin musik, säger Karin Moberg.

WiMP DIY bygger på att artisterna själva styr sin marknadsföring, därför går 70 procent av intäkterna direkt till artisten. De övriga 30 procenten går till administration. Användningen av tjänsten är helt gratis, och man kan närsomhelst avregistrera sig och plocka ner sin musik om man önskar.

Allt du behöver göra för att kunna ladda upp din musik på WiMP DIY är att skapa ett konto. Musiken kommer finnas exlusivt på WiMP i en månad, därefter är den tillgänglig på de andra plattformarna.

Band och artister som är intresserade kan läsa mer om WiMP DIY och registrera sig på www.wimpmusic.com/wimpdiy

66d01cb38c4c785688070d02