Kingsize har talat med Ibrahim "Palestine/Ledr P" Namro och Vanessa Liftig som bidrar till den "hemliga skivan" Cilvaringz arbetar på under insyn av RZA.

I veckan kom nyheten att Wu Tang Clan har spelat in ytterligare ett album omgärdat av hemlighetsmakeri, utöver den redan försenade och tillkännagivna skivan “A Better Tomorrow”. Det “hemliga albumet” som det refereras till ska bestå av 31 låtar och vara 128 minuter långt – inspelad i Marocko under överinsyn av RZA-protegéen Tarik “Cilvaringz” Azzougarh som har kopplingar till det nordafrikanska landet och har skapat musik tidigare med Theodore Unit, Raekwon, Inspectah Deck samt Göteborg-baserade Palestine/Ledr P i The Order.

Efter nyheten kom gick den Göteborg-baserade sångerskan Vanesa Liftig ut via sociala medier och meddelade att hon medverkar på skivan. Hiphop-lyssnare känner framförallt igen henne från gästinhoppet på DJ Embee (Looptroop) och dennes hyllade album “Tellings From Solitaria” och låten “Not Tonite” . Via Facebook skrev Vanessa om sina medverkan på “The Wu – Once Upon A Time In Shaolin” där hon har sjungit och skrivit text till ett flertal låtar:

Tack vare den väldigt generösa och tunga rapparen Ibrahim Namro “Palestine/Ledr P”, fick jag chans att skriva, sjunga och spela in min take på ett beat som Tarik “Cilvaringz” Azzougarh skickat. …
Cilvaringz (som producerat albumet) gillade det, och efter den låten har jag jobbat med en stor del av spåren på plattan.

Det absolut viktigaste i det jag vill berätta är dock inte om själva musiken. Denna release är ett enormt statement eftersom plattan släpps på ett sätt som ingen skiva NÅGONSIN gjort innan. Tro mig. Det är hårresande. Det är en sylvass kontring mot dagens musikindustri. Otroligt tänkvärt, intressant, viktigt och spännande i mina ögon.

Detta mina vänner vill jag kalla ett sant avantgarde. Jag är överlycklig över att få vara en del i detta projektet och jag hoppas innerligt att Sveriges musikbransch börjar filosofera kring idén och de potentiella följderna. Låt debatten börja.

Kingsize ringde upp Ibrahim “Palestine/Ledr P” Namro i The Order för att prata om hans och Vanessa Liftigs medverkan på “The Wu – Once Upon A Time In Shaolin”:

– Det är väldigt mycket som är hemligt men jag har varit med från början och hjälpte honom bland annat då Vanessa kom med, introducerade de för varandra och han skickade grejer hit som jag spelade upp för henne . Hon skrev, spelade in och skickade över det till honom. Det var från början då han [Cilvaringz] kom på hela den här idéen med att göra det till “a piece of art”.

Hur har processen sett ut och hur länge har han jobbat på skivan?

– Han vill inte att det ska släppas en dag på en blogg och sen försvinna… ingen bryr sig. Hela idén är helt sjuk, hela hans sätt att arbeta. Naturligtvis har han använt tekniken som finns idag, det kan nog alla räkna ut men han har skapat det mesta i Marocko. Vi har gjort våra delar här i Göteborg. Det började med att hon skulle spela in en grej till skivan med Vanessa, men när han hörde det som spelats in, så ville han ha med henne mer. Vi var på väg och åka ner till Marocko och spela in, men det blev aldrig av. Sen vet inte jag exakt hur processen sett ut om någon spelat in verser i New York eller om man tagit det på turnéer.

Är du med på skivan och rappar?

– Jag finns med på albumet, vi kan inte säga exakt vilka som medverkar, och vad jag gör och inte gör. Det jag kan säga är “alla är med där”, men sen vet jag ju inte exakt vilka låtar som kommer med av det jag hört.

Tror du skivan kommer spelas på festivaler som har konst på programmet, till exempel Way Out West?

– Jag tror mer det var museum som är tanken. Det kommer inte vara så att det spelas upp live utan man får nog hörlurar då. Det blir inget party på det sättet utan det blir seriöst att sitta och lyssna. Så har man hört albumet helt enkelt. Du vet hur det är idag, släpper man något så tar det en sekund så är det borta…spelar ingen roll vem det är nästan.

Se The Order med Palestine på Kingsizegalan 2014:

66d01cb38c4c785688070d02