67a09c62031422de92044c12

En del av UR-kampanjen #tolvkommafyra för, att få in idéer om vad som behövs för att alla ska klara skolan.

Varje år lämnar ca 12,4% av Sveriges nior grundskolan utan gymnasiebehörighet. UR (Utbildningsradion) lanserar nu kampanjen #tolvkommafyra i syfte att få in ungdomars åsikter om vad som behövs för att alla ska klara skolan.

I två veckor framöver vill Mohammed Ryback och Rawa Ali från hiphop- duon Mohammed Ali höra vad ungdomarna själva tycker om skolan via Twitter, Facebook och Instagram. Resultatet kommer att bli en låt och en musikvideo som släpps i slutet av juni.

– Det är bara de vuxna som hörs i skoldebatten. Nu vill vi lyfta fram de ungas röster och höra deras upplevelser och åsikter om skolan, säger Rawa Ali från Mohammed Ali.

Förutom kampanjen #tolvkommafyra så sänder UR fyra programserier i radio och tv samt tre radioreportage om unga som svikits av vuxenvärlden. Först ut är kvällens Verkligheten i P3, följt av morgondagens TV-premiär av dokumentärserien Sverige sviker, som fokuserar på några av de ungdomar som riskerar att hamna utanför.

Läs mer om kampanjen på http://tolvkommafyra.se

67a09b5308079e190f099af3

Hemsidan JustWatch har fört statistik på 166 000 svenskars streamingbeteenden senaste året. De har analyserat deras preferenser och vilken eller vilka streamingtjänster vi svenskar använder mest. Resultatet över vilket företag som har den populäraste appen är tydligt, då Netflix har 23% av svenska marknaden, 5% mer än Disney+ som kommer tvåa på listan.

Grafik: JustWatch

Under 2024 växte Max med 1% medan Viaplay tappade. SkyShowtime blev en av de som växte mest i popularitet förra året.

Grafik: JustWatch

För tips på nya serier på de olika plattformarna kan ni spana in vår lista här.

Foto: Disney / Netflix