67d0bf38ddc77901d10c9052

Gatuslang har under tre års tid förgyllt den svenska poddvärlden med djuplodande möten med en lång rad svenska hiphopprofiler. Nu har mannen bakom Gatuslang, Pontus Gustavsson, betat av hela hundra (!) avsnitt. I avsnitt #100 möter vi ingen mindre än Petter.

“Petter Alexis Askergren slog igenom med dunder och brak med sina singlar Mikrofonkåt och Vinden har vänt år 1998 och debutalbumet Mitt sjätte sinne som blev en av de absolut viktigaste skivorna i svensk hiphophistoria och ritade upp en ny karta i svensk hiphop där hela landet lärde sig söderslang och namnen på rävarna som verkade i Stockholmsscenens underjord. Men många saknar kanske kunskap om hans hiphopbakgrund och hans tidiga trevande demoår i grupper som Vanguards and Blacktop Dandelions. På den tiden rappade Petter på engelska men kom några år senare att övergå till det svenska språket tillsammans i duo med Profilen från PH3. 1997 gick de skilda vägar då Petter signade som soloartist för Peter Swartling på BMG och albumet Mitt sjätte sinne börjades spelas in med bland annat Thomas Rusiak och Collén & Webb bakom spakarna. Efter succén med debutplattan var pressen stor inför uppföljaren Bananrepubliken där Petter valde att gå ett annat håll soundmässigt och lyckades rocka kalaset över hela landet. I och med detta fick Petter möjlighet att arbeta med sin egna label med samma namn och signa artisterna Feven, Trippel Ett och Eye N’ I. Men hur gick det sedan och kunde Petter nå framgångarna från de första två plattorna även när det var dags för album nummer tre? Hör en spännande historia om en av våra absolut folkkäraste artister som nog aldrig varit så detaljerad som här i Gatuslang. Trevlig lyssning!”

Lyssna via Gatuslang.se

Detta ska firas med en fest i Stockholm 19:e november där det blir liveuppträdanden, t-shirtrelease och släpp av nya slipmats för vinylfantaster. Ny logotyp för podden (enligt ovan) är skapad av illustratören Mander.

Facebook-event för OSA

gatuslang-100-fest-S
67a09b1c08079e190f099af2

Av Özgür Kurtoǧlu.

De La Soul ”Clear Lake Audiotorium” (7 mars)

2025 års rent definitionsmässigt mest efterlängtade musikrelease är ett som knappt gått att höra på 30 år, om du inte laddade ner det 14 februari 2014. De La Soul släppte EP:t som en promo-skiva för DJ:s och så var det med det, ungefär. Nu släpps det äntligen på riktigt både fysiskt och digitalt.

Lil Wayne ”Tha Carter VI” (6 juni)

Det säger något om Lil Waynes status att han använde en collegefootball-sändning i januari och en reklam inför Super Bowl att presentera sitt senaste album. ”Tha Carter VI” är hans första album på fem år, hans femtonde album sedan karriärstarten för 34 år sedan, det första i ”Tha Carter”-serien på sju år, och släpps i sommar.

Kendrick Lamar (TBC)

Det tog internets alla hiphop-detektiver knappt någon dag att komma fram till, på mystiska och inte helt tydliga sätt, att ”GNX” bara var ena halvan av vad Kendrick Lamar i hemlighet kokat ihop i albumväg under 2024. Kommer han verkligen släppa nytt kort efter framträdandet på Super Bowl LIX? Alla hoppas.

Doechii (TBC)

Snart tio år och tre mixtapes in i karriären, det senaste ”Alligator Bites Never Heal” hyllades som ett av 2024 års bästa och krönt med ett fantastiskt framträdande hos NPR Tiny Desk, har Doechii hävdat att hennes debutalbum antingen är snart klart, eller på god väg, eller något precis däremellan. 

Nas & DJ Premier (TBC)

Var sak har givetvis sin tid men det är ändå smått otroligt att Nas och DJ Premier först började prata om ett samarbetsalbum i januari 2006. Nästan 20 år senare släppte de singeln “Define My Name” i samband med 30-årsjubileumet av ”Illmatic” och nu verkar albumet faktiskt vara på väg att släppas i år.

Yasiin Bey & The Alchemist ”FORENSICS” (TBD)

2024 släppte The Alchemist hela fyra väldigt bra album: ett med Oh No som Gangrene, ett med Hit-Boy och Big Hit, ett med Roc Marciano, ett soloalbum, och hann även producera Kendrick Lamars “Meet The Grahams”. Nya albumet ”FORENSICS” med Yasiin Bey, premiärspelat i Paris i januari kommer senare i år.

Clipse ”Let God Sort Em Out” (TBD)

När Malice vände sig till religionen, bytte namn till No Malice, och kallade duon han haft med sin lillebror avslutad, fick Pusha T vara världsbäst på “high-taste level, luxury, drug raps” ensam. Efter 15 långa år är Clipse äntligen tillbaka, med ett nytt album som vanligt helt producerat av Pharrell.

A$AP Rocky ”DON’T BE DUMB” (TBD)

30 augusti 2024 skulle A$AP Rockys fjärde album ha släppts. Sedan gällde någon gång den hösten. Nu verkar inte ens Rocky själv vara helt säker men han säger heller inte varför. Det försenade albumet, det första på sju år, är iallafall ett av årets mest omtalade och en välkommen återgång till musiken.

J. Cole ”The Fall Off” (TBA)

10-årsfirandet av ”2014 Forest Hills Drive” på Madison Square Garden i New York var som ett ärevarv för J. Cole. Där sa han att nästa års Dreamville Fest kommer bli den sista, och inför festivalen han själv skapade planerar J Cole att släppa vad han hävdar kommer att bli hans sjunde och sista album. 

Freddie Gibbs & Madlib ”Montana” (TBD)

Både Madlib och Freddie Gibbs pratade om att ”Montana” skulle släppas förra året. I och med att Madlibs hus sorgligt nog brann ner i Los Angeles-bränderna har han givetvis annat att tänka på. Förhoppningsvis kommer albumet senare i år och ger fans ett sätt att hjälpa Madlib rusta upp familjehuset igen på.

Foto: NPR / Kaito