67a09c62031422de92044c12

“Syns du inte, finns du inte”, det ordspråket känner vi till men i marknadsföring är det inte bara det vi ser som påverkar oss utan även det vi hör. Sammanfattat är det allt kombinerat i ett härligt paket som kan tilltala oss. För visst finns det vissa reklamer som har fastnat genom åren genom att sticka ut och tilltala oss.

Den perfekta kombinationen av en perfekt marknadsföring kan det råda olika meningar om. Det vi dock kan konstatera är att med en bra kombination av budskap, musik, utförande och produkt kan vi komma långt. Om du själv funderar på någon marknadsföring du gillar, så fundera över vad är det som gör att just den tilltalar dig? Vad som tilltalar oss är självklart olika.

Musik i reklam

Det går inte att förneka musikens förmåga att påverka vårt humör och våra känslor. När det kommer till att producera varumärke inriktade videor, annonskampanjer, YouTube reklamer, TV-reklam kan valet av musik vara en avgörande faktor för att visualiseringen ska komma till liv.

Oavsett vad det är du behöver så kan musiken avgöra. Det är mycket som kan tilltala och som man trånar efter men det finns även nödvändiga saker som vi behöver. Kanske går kylskåpet sönder eller något annat som du behöver införskaffa snabbt. Det är inte bara butiker och företag som använder sig av musik utan det gör även casino för att fullfölja den stilen man vill ha på sajten. Oavsett vad du behöver så finns det hjälp att få om det krisar. Då kan du lätt hitta långivare online.

De flesta marknadsförare använder sig av musik för att förbättra reklamens effektivitet. Musiken ska hjälpa till att förmedla budskapet till potentiella köpare och kunder. Utrymmet för exempelvis TV-reklam har blivit större men filmerna har blivit kortare. Detta innebär att fler reklamfilmer visas och då krävs det att reklamen verkligen sticker ut från mängden.

Musik kan påverka på ett sätt som ger köparen en positiv attityd till själva varumärket i stort.

Det finns självklart olika åsikter om hur mycket musiken påverkar. Företag gillar att bli eftertraktade och associerade med framgångsrika och populära artister som dessutom kan reflektera företagets varumärke.

Musik till rätt målgrupp

Det finns ju mängder av genrer att välja på när det kommer till musik så det kan kanske kännas som en djungel när det är dags att välja. Men en sak att alltid utgå ifrån när det kommer till marknadsföring är målgruppen. Skapa en positiv känsla till produkten genom att använda musik som din målgrupp gillar.

Nya artister upptäcks

Det finns en trend i att upptäcka nya artister genom reklam. Detta innebär att företag har fått ett intresse av att upptäcka nya artister. Företagen hjälper artister att slå igenom med hjälp av uppmärksamhet  och artisten hjälper företaget med en positiv attityd till varumärket.

Kändisar ansikten utåt

Det är inte ovanligt att man använda sig av en känd person i sin marknadsföring. Det blir mer och mer vanligt att kändisar dyker upp i olika sammanhang när det kommer till marknadsföring. Det kan vara deras musik som vi nämnt tidigare men många vill gärna visa artisten i sin marknadsföring. Detta ser vi i många olika områden allt från matvaror, kläder till casino och betting.

Influencers

Det är idag vanligt att man använder sig av kända influencers för att marknadsföra sina produkter. Dessa artister kan via sina sociala medier marknadsföra produkten och på så sätt bli starkt associerade med varumärket som de marknadsför.

Det finns många olika kanaler att använda sig av när man väljer denna typen av marknadsföring det kan exempelvis röra sig om Facebook, Instagram, bloggar eller YouTube.

Hur påverkar musiken oss?

Musik påverkar hela vår hjärna, både höger och vänster hjärnhalva engageras samt nervbanorna mellan de båda. Detta innebär att signalsubstanser som dopamin och serotonin ökar, hormoner som oxytocin och testosteron frigörs. Upplevd smärta kan alltså dämpas med musik.

Det är många olika system och funktioner i hjärnan som stimuleras av musik. Dessa är exempelvis motivation, känslor, uppmärksamhet, språkförmåga, belöningssystemet, minnesfunktioner och mycket mer. Musik kan även påverka nedstämdhet, depression, aggressivitet och oro.

Sammanfattning

Musiken har så många fantastiska funktioner som påverkar oss positivt. Dessutom vill gärna företaget bli förknippade med en artist som målgruppen gillar, detta för att öka intresset för varumärket. Det är inte bara musiken från personer man använder sig av utan man låter även artister synas i reklam för företaget. Detta ser man i alla möjliga branscher såsom casino, livsmedel och kläder.

67a09b5308079e190f099af3

Av Malkolm Landréus.

Yung Lean ”Jonatan” (2 maj)

Efter att ha lämnat svenska skivbolaget YEAR0001 under kontroversiella former verkar Yung Lean göra sig redo för ett storslaget år. I mars intar han Avicii Arena och runt samma tid väntas ett bekräftat självbetitlat album.

Aleks ”För oss” (23 maj)

”Den här gången vill jag lämna efter mig något positivt, som ett lyckligt slut på filmen”, sa Aleks när han i fjol återvände och bekräftade ett comebackalbum tillika avslutande del i en albumtrilogi som innefattar debutklassikern ”Inte längre fiender” (2011) och vackra ”Livet mellan raderna” (2016).

Advance Patrol ”Återkomsten Från Området” (13 juni)

20-årsjubileumet för debutalbumet ”Utskrivna” tycks ha skapat mersmak för den ikoniska Malmögruppen, då man i samband med det bjöd på en nyskriven låt. Sedan dess har ett kommande album bekräftats och första singeln ”Dumma Dumma” presenterats.

Svenska Akademien (juni)

18 år efter sitt senaste album är den skånska reggaegruppen tillbaka med ny musik. 2025 startades med ”Resa dig igen”, som blev första smakprovet från en ny fullängdare med release i juni.

Simon Superti ”Hemlisar: Kapitel II” (höst)

2025 blir Simon Supertis största år i karriären som artist. Fresh out of ”Så mycket bättre” fick han sin första listetta med ”Bullerbyn är död” som under våren följs upp av en ny turné och fyra(!) singlar innan ”Kapitel II” landar ”direkt efter sommaren”.

Cherrie (TBA)

Det räckte med fjolårets singlar för Cherrie att bli Grammisnominerad i februari. I samband med nyheten avslöjade hon att hennes femte album är klart, så framgångarna lär förstås inte bli mindre i år. Det har faktiskt hunnit gå hela fyra år sen sist.

Mwuana (TBC)

”Locked in. Finishing touches”, skrev Mwuana på en story nyligen. Och han menar det bokstavligen. Texten kom med en bild på en bäddad säng i en studio och har man sett dokumentären ”Mwuana: Framför allt” så vet man hur mycket kamp som ligger bakom.

Ken Ring (TBD)

”Hiphop är tillbaka i min själ äntligen. Inte akustiskt”, skrev Ken Ring nyligen på sociala medier. Med tanke på att han förra året utlovade ”minst två album” så kanske det är dags nu. Ny singel släpptes i fredags.

Seinabo Sey (TBD)

”I might be working on two albums, or a couple of EPs” skrev Seinabo i höstas. Detta efter att i somras ha annonserat ett album på svenska och synts en hel del i Gambia med Yasin. Mycket att hålla utkik efter, med andra ord.


Deki Alem ”Forget In Mass” (TBA)

”Our debut album ‘Forget In Mass’ out 2025”, förkunnade den kritikerrosade duon tidigare känd som BENNETT strax innan nyår. Gillar man lite drum’n’bass till sin postpunksrap kan det här bli något alldeles, alldeles extra.

Foto: Pressbild