Det självbetitlade albumet är Beyoncés bäst säljande album sedan 2006 - se även videon "XO" här!
Beyoncés självbetitlade överraskningsprojektet slog ner som en bomb i fredags och nu kommer även siffrorna för att bekräfta hennes storhet i musikvärlden. Enligt iTunes sålde det visuella albumet 80 000 exemplar de första tre timmarna och hela 400 000 ex det första dygnet. Efter sådana siffror började det spekuleras om “Beyoncé” skulle bli ett rekordalbum, och uppenbarligen var överraskningstaktiken en ypperlig marknadsföring, för efter helgen kom beskedet: albumet har slagit iTunesrekord. Albumet som släpptes exklusivt via iTunes har sedan i fredags sålt 828 773 kopior – det snabbast säljande någonsin. Beyoncé bröt även sitt egna rekord för antal försäljningar den första veckan, där “B’Day” från 2006 numera ligger tvåa med 541 000 exemplar.
Albumet, som är Beyoncés femte, blev även en internationell succé och landade på förstaplatsen i 104 länder. Det tog inte bara en annorlunda approach i release-väg utan även strukturmässigt, då en video följer med varje låt på skivan. Beyoncé uttalade sig om det nyskapande sättet:
I see music. It’s more than just what I hear. When I’m connected to something, I immediately see a visual or a series of images that are tied to a feeling or emotion, a memory from my childhood, thoughts about life, my dream or my fantasies. They’re all connected to the music. That’s one of the reasons why I wanted to do a visual album. I wanted people to hear the songs with the story that’s in my head. That’s what makes it mine.
Se musikvideon till “XO”: