Childish Gambinos nya release STN MTN/Kauai EP är till synes inte mer än en vanlig dubbelrelease från en av hiphop-genrens flitigaste aktörer. Nog har hantverket förbättrats väsentligt sedan 2011 års debutalbum och nog är dubbelrelease-konceptet lite nytänkande, men förväntar vi oss inte någonting mer av den mångfacetterade konstnären? I denna recension av Childish Gambinos senaste release skalar vi av verken, går till botten med det bakomliggande syftet och presenterar för er ett verk långt ifrån det som örat vid en första lyssning kanske lyckas snappa upp. Atlanta-rapparen har skapat ett mixtape och en EP som är större än vad som hörs och syns, med ett starkt budskap och djupt kulturellt värde.
Den unga Atlanta-, New York-, och LA-formade emceen bollar flera karriärer som musiker, skådespelare och manusförfattare samtidigt. Han kombinerar alltjämt sina olika talanger i sina musikaliska projekt. Because The Internet är namnet på rapparens andra album som släpptes i fjol, vilket släpptes i samband med ett online-filmmanus om en ung grabb. Albumet var ämnat som filmmusik och hade en central roll i historieberättandet om denna unga pojkes livsstil. Denna karaktär har Gambino burit med sig en längre tid. Inför STN MTN/Kauai EP:s släpp gick han ut och berättade att det är fortsättningen på samma pojkes historia. Han menade till och med att hans debutalbum, som utkom 2011 var del av samma berättelse.
2012 års mixtape – Royalty – var ett tydligt vägskäl i Gambinos karriär rent innehållsmässigt. ”Royalty”, eller ”kunglighet”, var ett begrepp som användes för att tala om den nya, amerikanska supereliten. Gambino lägger mycket fokus på just den generation som idag föds in i rikedom och kändisskap men vars föräldrar haft sitt ursprung i förorter och den hårda livsstil som följer. Han fascineras av dessa ungdomar då de utgör en grupp som tidigare inte existerat i det amerikanska samhället. Detta är historien för huvudpersonen i Childish historia – en ung, afro-amerikansk grabb född in i kändisskapets flärd. På STN MTN/Kauai EP representeras denna pojke av ingen mindre än Jaden Smith som dessutom bidrar med både rapp och spoken word på flertalet låtar från EP:n. Jaden personifierar detta fenomen vilket Gambino vill belysa.
Gambino lägger på extra lager av handling då han utformat sin duo-release som ”en dröm under uppvaknande” – en parallellhistoria som vi vaggas med i. Mixtapets stökiga och traditionella Gangsta Grillz-format representerar en dröm som utspelar sig i Stone Mountain, Atlanta där Childish Gambino vuxit upp. I början av tapet kan vi höra honom nostalgiskt berätta om hur han drömmer sig tillbaka och om hur det för honom varit en barndomsdröm att släppa ett Gangsta Grillz-mixtape. Tight, experimentellt flow tätt packat med tunga punchlines, vilket på senare tid kommit att bli rapparens signum, bär upp relativt platta beats. DJ Drama loopar början av låtarna och fyller på tomrummen med hype man-aktiga adlibs och rop på sannt DJ Drama-manér. Detta hade kunnat ses som ett störningsmoment men formatet är på sätt och vis heligt. Det ska vara så. Gangsta Grillz serien har en sådan djup popkulturell betydelse. Detta faktum bidrar med relevans till det annars ganska medelmåttiga mixtapet.
STN MTN gästas av bland andra Atlanta rapparen Young Scooter. Gambino representerar sina hemtrakter i en tidigare främmande och till synes ivrig manér. Hans brist på ”street cred” är ingenting som han sticker under stol med, men han tar nu uppenbara steg i riktningen mot att försöka förstärka sin Atlanta-image.
”Candler Road” är namnet på den låt där Gambino uppvisar sina lyriska färdigheter mest tydligt. Denna låt läcktes ut på internet några dagar innan mixtapets officiella release-datum och fick mycket uppmärksamhet i bloggvärlden. Rapparen sprudlar av energi och snyggt flow över ett beat som fullkomligt byter riktning mitt i låten. Låten är mycket representativ för Gambinos ansträngningar att etablera en allt hårdare framtoning. Kanske till och med söka acceptans hos en crowd som tidigare tyckt att han varit för poppig. Om denna spekulation stämmer så kanske den kan förklara rapparens nyfunna Atlanta-romans.
EP:n, namngiven efter den Hawaiianska ön Kauai, representerar uppvaknandet i Gambinos drömlika saga. Ett mer sobert sound med välproducerade låtar utan störningsmoment ger detta verk en mer städad och färdig känsla. Melodiska poplåtar, vilket vi sett från den unga musikern tidigare, fyller denna EP. Här krävs inte någon särskild uppvisning av rappförmågor, men Childish delar glatt med sig av flertalet stabila verser på låten ”Retro (Rough)”.
Som om detta inte vore nog överaskningar för ett Mixtape och en EP. Gambino har gett subtila ledtrådar på sin hemsida om ett gömt extraspår. Kauai innehåller en instrumentell remix Billboard-hitlåten 3005 från Because The Internet. Ett dedikerat fan lyckades lista ut mysteriet och synkade denna remix med en acappella-inspelning som plötsligt dök upp på rapparens hemsida någon dag efter releasen. Tillsammans utgör dessa spår det gömda extranumret som rapparen talat om.
Gambino har investerat betydligt mycket mer eftertanke och kreativitet i detta projekt än vad man anar då man hör det stökiga mixtapet. Alla de osynliga lager som finns nergrävda i detta verk ger det en djupare mening. Konstnären belyser inte bara sin hemstad utan även ett popkulturellt fenomen med rötter i USA:s ganska mörka förflutna och i hiphopvärldens framväxt. Med all denna bakgrundsinformation i åtanke blir denna dubbel-release inte bara mer spännande, utan får en sorts ”knyta ihop säcken”-effekt för Gambinos samlade diskografi. Om inte annat så doneras intäckterna från detta släpp till att hålla Kauai fritt från föroreningar. Så lyssna igenom STN MTN/Kauai EP en gång till – om inte för din egen njutnings skull så av välgörande ändamål.
// William Hallström