67a09c62031422de92044c12

Släpper sin första engelska rapvers på sju år med nytt MOR-projekt.

Igår torsdag släppte MOR sitt första gemensamma album “Babydolls”. Trion består som bekant av Mapei, Thomas Rusiak och Fredrik Okazaki, där framförallt de två förstnämnda är välbekanta för Kingsize-läsare. Okazaki har de senaste åren jobbat nära pop-ikonen Robyn och hiphopexporten Yung Lean.

Som trion MOR blandar man alla sina mer obskyra influenser och idéer för ett helt unikt sound. För Thomas Rusiak, en välkommen sits efter en något brokig karriär. Producenten och rapparen slog som bekant – något motvilligt – igenom med låten ”Hiphopper” i början av 00-talet. Låten och det geniförklarade albumet ”Magic Villa”, nominerades året efter till fyra Grammis-stayetter och tog hem tre. Men rampljuset, pressen och förväntningarna var aldrig något för honom.

I intervjun berättar han:

– Jag har aldrig lyckats förvalta karriären från början för att jag aldrig riktigt har kunnat anpassa mig och passa in. Jag har liksom hållit mitt spår hela tiden, även om man såklart utvecklas musikaliskt. Nu känns det helt plötsligt som att man har landat i att ”här är två personer som älskar det här spåret som jag har hållit, äntligen!”. Så vissa delar av det som finns på skivan är från låtar jag gjorde för 15 år sedan.

MOR har dock blivit en ny, trygg, kreativ plats för alla tre – men inte minst Rusiak.

– Alla tre har hittat ”hem”… det låter så töntigt men lite så kanske. Man har alltid känt att man varit ganska missförstådd och har massa visioner och tankar och gamla produktioner som ingen riktigt förstår sig på. Det blir liksom ”kan någon fatta vad det är jag gör? För jag själv tycker det här är sjukt fett!”. Sen spelar man upp det för henne (Mapei, reds anm) och hon tycker det är skitfett. Så har hela processen varit, att så länge hon går igång så vet man att det blir något fett av det. Av allt vi spelat in har vi inte stekt en enda låt.

En låt som Rusiak dock själv var öppen för att steka var låten “Perfume”, men inte för att den var dålig utan snarare för att han är ödmjuk. På låten gästar han Mapei på micken med sin första rapvers på engelska sedan EP:n “Wrenches” (2015).

– Fan, det har du rätt i. Det har jag inte ens tänkt på, säger han i intervjun.
– Jag skriver ju inga raptexter om det inte är Petter som ber mig, det är inte så att jag har en ”pad” med klara texter. Men låten kom till ganska tidigt i processen, dom hade varit här utan mig och Mapei hade lagt en freestyle. När jag hörde den var det kört, för mig var det känslan av DJ Premier och ”Step In The Arena”. Så jag tog fram
telefonen och sa ”jag måste bara”. Så testade vi line för line och jag försökte följa hennes koncept. Jag tror aldrig jag har skrivit en rhyme så snabbt.

Ödmjuk som han är var han osäker på om versen behövdes, men både Mapei och Okazaki hyllar den under samtalet.
– Jag tycker fortfarande det är så otroligt kul att rappa… så det är därför man åker på det lite då och då i olika sammanhang. Men ja sa att ”även om ni steker min vers, låt mig spela in den”. Den är kul för att den låten är det sista man förväntar sig när man lyssnar på skivan.

Läs hela intervjun med MOR här och lyssna på “Babydolls” nedan.

Foto: Fredrik Laihonen

67a09b5308079e190f099af3

Universal Music Group (UMG) slår nu tillbaka mot stämningsansökan från Drake. Vi har tidigare följt hur Drizzy anklagat sitt egna skivbolag för att ha lanserat en kampanj för att marknadsföra Kendrick Lamars dödsstöt “Not Like Us”.

Det senaste som hänt är att UMG haft till den 17 mars att skicka in en ansökan för att avskriva fallet helt och hållet. Den ansökan har nu Meghann Cuniff, reporter på Legal Affairs & Trials, gått igenom och offentliggjort. Där skriver UMG, enligt Cuniff, bland annat att Drake “förlorade en battle han själv startade” och att denna stämning endast är för att han inte kan acceptera förlusten.

“Instead of accepting the loss like the unbothered rap artist he often claims to be, he has sued his own record label in a misguided attempt to salve his wounds. Plaintiff’s Complaint is utterly without merit and should be dismissed with prejudice”, går bland annat att läsa i en artikel av Variety.

Drakes advokat Michael Gottlieb svarade upp på den nya motionen med att hävda att UMG endast försöker distrahera sina artister, delägare och offentligheten från förseelserna de är anklagade för.

“UMG wants to pretend that this is about a rap battle in order to distract its shareholders, artists and the public from a simple truth: a greedy company is finally being held responsible for profiting from dangerous misinformation that has already resulted in multiple acts of violence, This motion is a desperate ploy by UMG to avoid accountability, but we have every confidence that this case will proceed and continue to uncover UMG’s long history of endangering and abusing its artists.”

Nästa som händer är en förrättegång, eller pre-trial, där båda parterna ska förhöras den 2 april.

Foto: Republic Records