"...that brings a light to a situation."

Drake har som bekant bejakat den brittiska rapscenen de senaste åren, där han bland annat samarbetat med en rad grime- och drillartister och producenter på 2017 års album “More Life”. Senast har han även släppt låten “War” där han rappar över ett drill-beat skapat av producenten AXL Beats. Men som många gånger förr har fans, och till viss del kollegor, kritiserat honom för att appropriera kulturen.

Stormzy är en av de som inte håller med. I en ny intervju med Charlamagne Tha God menar den albumaktuella UK-giganten att man har mycket att tacka Drake för, även om vissa inte har samma synsätt.

“I think it helps because, bruv, Drake is undeniably a fucking massive, gargantuan artist, and an incredible artist as well. So having a big, incredible artist pay homage or pay recognition to a style or genre is undeniably a good thing, a positive”, säger han bland annat.

Han fortsätter:

“It’s the classic thing of, you know when like a small genre gets a massive cosign. The undeniability of it is of course, that brings exposure and that brings a light to a situation. Listen, what Drake has done in terms of getting eyes locked on our culture, that’s a massive light onto what we do. You can’t deny that. But with that comes its natural negatives…you get your purists who are never gonna like the idea of a massive artist getting involved with a niche thing.”

Drake adresserade nyligen ämnet kulturell appropriation i sin långa intervju med Rap Radar, där han menar att det inte klingar med hans egna tankesätt.

“Even the definition of ‘appropriating’ a culture is not supporting that culture, doing songs with people deeply rooted in that culture, giving opportunity to people in that culture. That’s not appropriating. Appropriating is taking it for your own personal gain and denying that it was ever inspired from this. That’s the true disservice that somebody could do to the UK, to dancehall, to Afrobeats. Any time I embark on one of those journeys, I ensure that I am not only paying all due respects verbally. I make a point to give opportunity to people that I respect”, säger han i intervjun.

Wiley är bland annat en som kritiserat Drake och av en slump råkar han också vara i en pågående dispyt med Stormzy. De två senare har ännu inte samarbetat men Drake har tidigare gjort musik med Skepta, Dave och Giggs. Se hela intervjun nedan.

Foto: Atlantic Records / Rap Radar

67a09b5308079e190f099af3

Av Niklas Hagberg.

”Split Fiction” (6 mars)

Från svenska Hazelight där Josef Fares är högst inblandad kommer nästa co-op spel. Efter succén med “It Takes Two” är det många som räknar in en till succé för det svenska företaget här. Liknande upplägg som förra spelet där man hjälper varandra genom roliga gåtor.

”Assassin’s Creed: Shadows” (20 mars)

”Assassin’s Creed” är ungefär som EA Sports-spelen. Det kommer ett nytt varje år, som man oavsett hur bra eller dålig förra årets version var, köper och testar. Denna gång i feodala Japan med ninjor och samurajer.

”Atomfall” (27 mars)

Ett litet brittiskt Fylke-liknande samhälle har drabbats av extrem radioaktivitet och du måste överleva. Av det man fått se hittills verkar detta extremt intensivt då du måste kontrollera din karaktärs puls. Blir pulsen för hög, ja då får du ganska snabbt problem då det dessutom avslöjats att man dör extremt lätt.

”InZoi” (28 mars)

Krafton, som tidigare gjort ”PUBG” och ”The Callisto Protocol”, ska nu göra sin version av ”The Sims”-spelen. Här skapar du din karaktär med ändlösa val och möjligheter. Hyperrealistiskt, med hjälp av Unreal Engine 5. Gillar du att ha kontrollen? Då är det här något för dig.

”DOOM: The Dark Ages” (15 maj)

Våldsammare än Doom-franchisen blir det inte, nu ännu värre. Denna gång i medeltiden med bättre grafik, brutalare vapen och gissningsvis ännu mer blod. Gillar man köttigt, då är det årets ”DOOM” man ska hålla utkik för.

”Mafia: The Old Country” (sommar)

Väldigt många har en romantiserad bild av maffian efter ”Gudfadern”-filmerna, ”Maffiabröder” och ”Sopranos”. Känner man någon gång att man vill ta del av den romantiserade bilden så är ”Mafia”-spelen perfekta. 

”Borderlands 4” (23 september)

Ännu en uppföljare till ett framgångsrikt franchise. Som vanligt, en miljon olika vapen i ett spel där lika många behövs. Testa alla medan du skjuter ihjäl utomjordingar som försöker ta över världen.

”Dune: Awakening” (TBD)

Denis Villeneuvestvå ”Dune”-filmer har tagit stora delar av världen med storm. Nu är det dags för Funcom att leverera ett spel som matchar kvalitén på filmerna. Du kommer få fritt springa runt på ön Arrakis och slå ihjäl fiender i jakten på tronen.

”Ghost of Yōtei” (TBD)

Väldigt många spelade och gillade det kritikerrosade ”Ghost of Tsushima”. Detta är uppföljaren, 300 år senare i tiden och med mer kontroll över narrativet. Lika vackert som förra spelet blir det också, när man befinner sig runt Yotei-berget i Japan. Dock endast för PlayStation-spelare.

”Grand Theft Auto VI” (TBD)

Det kanske mest efterlängtade spelet någonsin, vilket till och med gett upphov till en slags långtgående memekultur där folk nämner osannolika saker som händer innan ”GTA VI” släpps. Kan det leva upp till förväntningarna som byggdes efter trailern? Vi längtar efter att få reda på det. 

Foto: Rockstar Games / Ubisoft