Det var vid den här tiden förra året som Snoop Dogg tog över ägarskapet för legendariska Death Row Records från Blackstone-ägda MNRK Music Group. I samband med det tog han även ned i princip hela skivbolagets musikkatalog från streamingplattformar med planen att göra Death Row Records till det första NFT-majorbolaget, vilket upprörde många.
Nu har de glädjande nyheterna kommit att Snoop Dogg återlanserar skivbolagets katalog i “cyberspace”, i partnerskap med TikToks musikdistributör Sound On.

Partnerskapet med TikTok är det första i sitt slag. På plattformen finns nu bland annat 2Pacs album ”All Eyez On Me” och Snoop Doggs ”Doggystyle” tillgängligt för användare. Men bara i en vecka. I ett pressmeddelande säger Snoop Dogg:
“Since I took death row off streaming almost a year ago, not a day goes by without people asking me to put it back up. As the Super Bowl rolled back around and I knew the Skechers commercial was gonna be a big deal, I thought ‘what would be a dope way to reintroduce the biggest most historic catalog to the people?’ So I figured let me take it where all young creative energy is at…so my team reached out to TikTok and we made history!”.
Watch on TikTok
Sedan i söndags har Death Row-katalogen varit tillgänglig på TikTok. I och med lanseringen skapades en ”Death Row Greatest Hits”-spellista kurerad av Death Row och ett nytt TikTok-filter inspirerat av Snoop Doggs låt ”Who Am I (What’s my Name)”. ”What Dogg Are You”-filtret använder sig av en AR-teknologi och transformerar användare till den hundras som liknar dem mest.
Death Row Records skapades 1991 I Los Angeles av Dr. Dre och Suge Knight. Skivbolaget blev snabbt ett av hiphopens viktigaste institutioner och har definierat västkustrappen med sin villkorslösa attityd, ofiltrerade texter och genreförändrande G-funk sound. Skivbolaget har producerat och distribuerat 90-talets viktigaste album med Dr. Dres ”The Chronic”, Snoop Doggs ”Doggystyle” och 2Pacs ”All Eyez On Me” i spetsen.
Foto: Kenneth Capello / Death Row Records Crooks n Castles / TikTok