För drygt en och en halv vecka sedan släppte 1.Cuz sin senaste singel “Postnord”, som inte bara väckte uppmärksamhet på grund av titeln utan också på grund av samarbetet med den fängslade Navigators-medlemmen David Jassy. Åtminstone på Kingsize, då vi också tog ett snack med 1.Cuz om låten och samarbetet.
Men, nu tas låten ner från streamingtjänster. Det är Musikguiden i P3 som rapporterar att det svensk/danska företaget Postnord lämnat in ett klagomål angående låtens omslag och menar att det är varumärkesintrång. På omslaget gjort av GeeKay kan vi se 1.Cuz sitta i de (numera) karaktäristiskt blåa bilarna.
“De bryr sig inte om titeln eller att jag nämner Postnord i låten. Det största problemet för dem var själva Postnord-bilen och färgen. De säger att ‘den här färgen är vår färg’. Jag har aldrig hört ett företag säga ‘det här är min färg'”, säger 1.Cuz till Musikguiden i P3.
Maria Ibsén är pressansvarig vid Postnord och har också gett sin kommentar kring ärendet.
“Vi har haft synpunkter på att han använder vår logga i kommersiellt syfte. Färgen är också varumärkesskyddad, precis som loggan. Det är en varumärkesfråga och vi har inga synpunkter på hans konstnärliga skapande”, säger hon till Musikguiden.
En utredning ska nu vara pågående och låten är tills vidare inte tillgänglig via streamingtjänster. Dock verkar 1.Cuz ha mycket mer på gång och enligt Musikguiden släpps singeln “Harry Potter” nästa vecka och den 28:e februari kommer låten “Netflix”.
Foto: Anastasia Baranovskaia